nuffnang

Friday, March 2, 2012

Kenali mereka sebelum memuntahkan pelbagai persepsi

Assalamualaikum.....


Seperti mana yang korang tahu kan, saya belajar dekat negara orang jauh dari keluarga dan kawan-kawan  rapat...cuma hanya ada beberapa orang rakan seperjuangan yang selalu menjadi peneman..tapi kadangkala berlaku perselisihan faham antara kami sehingga menyebabkan hati ini terguris..ohh, mungkin saya seorang yang agak sensitif tapi saya tahu saya mewarisi sifat ibu, mudah mengalirkan air mata apabila berbicara tentang hati dan perasaan...saya mungkin tidak menangis bila ditumbuk atau sakit secara fizikal, tapi mudah sangat bila hati ini diusik, terutama yang melibatkan soal kawan-kawan dan keluarga tersayang ^^


itu macam dah lumrah dan saya rasa saya sangat kesepian dan keseorangan dan kadangkala rasa kosong...mungkin sebelum ini saya hanya mendengar perkataan ukhwah fillah dan tidak memahami apakah itu...saya juga tertanya tanya mengapa perlu ada perbezaan antara sayangkan kawan baik dan sayangkan kawan baik kerana Allah...saya fikir usrah itu hanya duduk dan dengar ceramah agama macam yang ustaz buat dalam kelas, benda sama dan berulang-ulang walaupun tidaklah mengamalkan sepenuhnya...saya selalu fikir orang yang pakai tudung labuh tu orang yang begitu warak,orang yang tahu serba serbi pasal agama macam ustazah...saya hairan kenapa mereka boleh istiqamah pakai sarung kaki dan sarung lengan sepanjang masa walaupun musim panas dan walaupun baju mereka sudah berlengan panjang labuh..mengapa???


Beberapa bulan yang lepas saya ada ikut kakak-kakak yang buat usrah, diorang ada tubuhkan UTJ (Universiti Tarbiah Jakarta) yang mempunyai banyak jabatan seperti jabatan bahasa Arab, Quran dan sunnah, multimedia dan lain-lain lagi...saya berfikir lagi, buat apa mereka lakukan semua ini??kenapa perlu sibukkan diri dengan aktiviti sebegitu??tidak takutkah pelajaran terabai, kita kan pelajar tajaan ambil pulak kos perubatan dan ada segelintir dentistry...banyak benda nak kena hafal dan faham, kalau setiap minggu ada program daurah bagai, macamana dengan preparation exam??even hari isnin ada exam mereka sanggup pergi daurah hari sabtu dan ahad...Mereka tersangat awesome,subhanallah!!!




mungkin itu sudah biasa bagi mereka yang bersekolah di sekolah agama, yang sejak dari kecil berjinak-jinak pakai tudung labuh, setiap hari pakai jilbab labuh dan tebal sampai dah biasa sehingga sekarang...mungkin juga mereka lahir dalam keluarga yang mak ayah diorang memenag menitikberatkan soal pemakaian sejak diorang kecil lagi...ohhh, bertuahlah mereka tapi bagi yang tidak??bila saya kenal mereka, saya boleh memahami sedikit demi sedikit dan persepsi saya mulai berubah sedikit walaupun saya belum dapat menjadi seperti mereka...


Saya tahu mereka juga seperti kita, masih banyak lagi yang perlu belajar dan menimba ilmu untuk mengisi kekosongan dan ruang dalam diri...tapi mereka berpenampilan sebegitu bukanlah menunjukkan mereka orang yang alim dan ustazah tapi mereka ingin menjaga maruah dan menunjukkan yang mereka itu sungguh berharga, seperti permata....indah bukan, yee memang...yang tertutup itu sememangnya indah...


sejujurnya bila balik rumah saya rindu nak solat berjemaah dan berukhwah dengan mereka...kekadang kat rumah aurat agak terbuka dengan sepupu, pak cik dan macam tak kisah nak keluar jemur kain kat luar tanpa menutup aurat sempurna...sebab apa??takde yang menegur, diri sendiri pun dah lupaa...walaupun kadangkala saya rasa saya tidak layak berada di situ dengan kisah lampau saya yang rasanya tidak perlulah menjadi bahan cerita kepada umum...biarkan masa silam itu menjadi pengajaran dan pengalaman tersebut sememangnya sangat berharga dalam hidup ini...


saya hanya ingin menjadi diri saya dan rasanya saya tidak perlulah nak buat sesuatu yang memang saya rasa saya tak mampu nak buat...memang jauh di sudut hati ini ingin berubah menjadi seorang yang lebih baik, insyaAllah, berubah kerana Allah dengan ikhlas bukan sebab nak ikut orang dan sebab lain, nanti jadi riak...apa yang penting kita happy dan buat apa yang kita suka selagi tidak melanggar syariat (^_^)


p/s: saya manusia biasa, bukan budak baik tapi ingin jadi baik xD
Post a Comment

nuffnang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...