nuffnang

Saturday, January 7, 2012

Trip to Surabaya and Malang - Bromo Mount- (part 2)

Assalamualaikum...


As i promised before, in the previous entry 'Trip to Surabaya and Malang (part 1)' i'll update about mount Bromo =D 




lepas je kitorang habis petik jambu dan epal, menikmati jus jambu serta waffle...kami terus singgah solat dan makan, apa yang agak pelik ialah apabila kami singgah di masjid untuk jamak maghrib dan isyak ialah ada kuliah maghrib dalam bahasa jawa...heehe, memang tidak pelik sebenarnya sebab kawasan tu memang kawasan jawa timur tapi kami yang terpinga-pinga...orang-orang kebanyakan pun cakap jawa...hooho~


selepas usha pasar malam dan makan dekat kawasan situ, pengembaraan ke Bromo bermula...jarak masa dari bandar ke kaki bromo lebih kurang 4 jam, kami tidur dalam bas jelah..memang tak ambil penginapan..sampai dekat kaki gunung dalam pukul 2 pagi dan kitorang tunggu jeep untuk naik ke sana...sebelum naik gunung tu pun dah rasa kesejukan mencengkam hingga ke tulang, nak ambil wuduk untuk solat subuh pun tak tahan terketar-ketar...perh..sejuk gilaaa!!!patutlah senior dah cakap jangan lupa bawak jaket, sweater, baju tebal dll :)


kami tak terus ke Gunung Bromo, kami naik Gunung Pananjakan dulu yang terletak berdekatan situ untuk tengok sunrise di pagi hari...we were unlucky because the day was rainy and cloudy and we can't see sunrise...sesape yang rasa malas berjalan, bolehlah naik kuda ni untuk ke puncak, masa gunung pananjakan jalan kaki je, naik bromo sampai ke tangga tu tunggang kuda...best wooh!! dahla first experience ^^


 bersama kuda :)


 mereka dan saya..ekekekkeek :)


 ni pemandangan dari pananjakan


 tengok ramai orang berpusu-pusu nak naik ke puncak..


 sejukkk!!hehe


 mereka :)


bateri kamera habis dan tak sempat bergambar dekat bromo, gambar pun tak dapat dari mereka..hurm...apa yang best kat Bromo rasa macam dekat padang pasir, pastu dengan khemah, kuda...kawan cakap rasa macam pelarian bila ada khemah2 dan kat situ ada jual macam maggi cup, nescafe, gorengan...oklah untuk sekadar mengalas perut...sebab kat situ memang takde kedai dan jauh dari kawasan luar...

The black sand sea at Mount Bromo
The black sand sea at Mount Bromo
The black sand sea at Mount Bromo
kat bawah kaki bukit tu ada hindu temple (source)


apa yang menariknya, gunung Bromo ni merupakan gunung merapi yang masih aktif, bila-bila masa je boleh meletus..bahaya kan???sebab tu tengok gambar yang sebelum ni pagar kat atas masih baru, yang kami pergi haritu pagar dah macam banyak rosak....macam berisiko tinggi kan???terkejut juga bila tahu yang gunung tu masih aktif, anak gunung krakatau :) bila sampai kat puncak, subhanallah cantik betul pemandangan...macam lukisan!!sayangnya, kamera dah takde bateri..tak boleh share ngan korang betapa cantiknya pemandangan bila kita berada di aras tu ^^ tandanya korang kena pergi!!!heehe...


disebabkan kami naik kuda sampai ke kaki tangga, takdelah penat sangat..jalan yang nak menuju ke gunung tu memang berdebu sangatt...mungkin sebab pasir yang lembut, dan berlaku ribut pasir dan hujan masa tu...serius keadaan masa tu dah rasa macam dekat padang pasir...macam yang dalam cerita nur kasih yang bila ribut tu..huuuhu...



kuda dan tangga tu yang kena naik tu (source)

sebenarnya keadaan dia macam dah lain sikit, ni gambar yang aku pinjam dari blog orang...gambar yang kami ambil aku tak dapat dari kawan pun..huhhu...

Pesona Gunung Bromo dan Gunung Semeru dilihat dari Penanjakan
itulah kuda dan orang kat situ (source)


sebenarnya kan, pemandangan masa aku pergi haritu lebih cantik...nampak tersusun je gunung dan bukit-bukit kecil kat bawah..pastu ada yang pergi melakar memori pada pasir tulis nama la apa la...memang sangat nice!!!masa naik kuda tu sempat borang dengan tuan kuda, dia cakap kuda tu dah 5 tahun kerja kat situ, hurm aku pun terfikir gak mesti penat kan kuda tu nak panjat gunung...berapa kali sehari ulang alik, dahla sejuk..huuuhu, empati terhadap kuda lak aku nih, hadeh -,-'


anak tangga ni ada lebih kurang 250, agak penat jugak nak sampai ke puncak..fuuh!!

sebenarnya lepas jalan-jalan ni kami ada program bernama hamka baru pulang...fuh!! 10 hari cuti memang berjalan terus, beraktiviti terus...this is one of the best holiday that i've ever had :)


tiket balik jakarta..hoho




ketika di atas awangan..fuuhh


bersama kakak Trisakti dan Meostopo


sebenarnya aku dengan sorang lagi kawan, farah je yang balik awal sebab tiket yang org lain beli tu dah full...jadi memang sepatutnya kami berdua jelaa...kemudian dekat a.port terjumpa kakak-kakak yang baru balik dari bercuti di Bali..wohhooo, sempat kami snap berlatar belakang lion air ^^

perasaan bila berada di atas puncak Bromo tu sangat best, dahla angin dia kencang sangat!!serius rasa nak terbalik masuk dalam kawah..hohoho...sesungguhnya ciptaan Allah itu cukup indah, subhanallah!!!tetiba teringat ayat Allah dalam surah Al-Mulk: 3-4 yang bermaksud 

tidak akan kamu lihat sesuatu yang tidak seimbang pada ciptaan Tuhan Yang Maha Pengasih. Maka lihatlah sekali lagi, adakah kamu lihat sesuatu yang cacat? kemudia ulangi lagi pandangan(mu) sekali lagi (dan) sekali lagi, niscaya pandanganmu akan kembali kepadamu tanpa menemukan cacat dan ia (pandanganmu) dalam keadaan letih.



ini menunjukkan bahawa ciptaan Allah S.W.T itu memang cukup indah, tiada siapapun yang dapat menandingi..pandang banyak-banyak kali alam memang akan rasa tenang, dan rasa takde pun cacat cela....gunakanlah nikmat yang ada ke jalan yang benar ^_^ 




Post a Comment

nuffnang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...