nuffnang

    Showing posts with label kedutaan besar Malaysia. Show all posts
    Showing posts with label kedutaan besar Malaysia. Show all posts

    Tuesday, October 13, 2015

    selamat hari raya Aidiladha 2015

    Assalamualaikum...

    masuk tahun ni adalah tahun kelima menyambut hari raya aidiladha di Jakarta. sejak 2011 memang tak pernah ada cuti pun lah, cuti pun sehari je...macam biasa aku tak pernah miss pergi kedutaan besar untuk sambut di sana, bolehla juga merasakan hari raya, bertemu dengan Malaysian dari pelbagai university dan yang bekerja di jakarta....ramai rupanya malaysian kat jakarta ni...hehehee :)


    pagi pagi dalam jam 6 pagi dah gerak pergi kedubes naik kereta sebab nak solat hari raya kat sana...selepas solat sunat hari raya aidiladha ada jamuan makan-makan di dewan...Alhamdulillah dapatlah merasa makan nasi lemak, lemang dan pelbagai kuih muih melayu...dapatlah melepaskan kerinduan pada kampung halaman ^^


    selepas makan-makan akan bermulalah proses penyembelihan, tahun ni tak banyak lembu yang dikorbankan, hanya ada dua ekor lembu dan 19 ekor kambing...kemudian kita akan bantu rewang potong daging dan sebagainya...biasanya orang-orang yang di kedutaan yang masak, kita hanya membantu dan kalau tak ada kerjaan hanya meramaikan suasana :p


    selepas solat zohor, barulah sesi makan makan...dapat makan daging sup, daging goreng, kambing kari dll...sedap bangatt!!! puas la jugak dapat makan daging korban dan tak terasa sangat pun beraya di perantauan, dah biasa...hehehe,,,tahun depan insya Allah terakhir beraya di jakarta dan habis itu akan balik for good, insyaA llah...banyak banyak doakan untuk saya juga ya :D


    oh saya share beberapa keping gambar sempena raya hari tu...


     selfie dengan ukridian yang lain...seniors and juniors ^^


     proses menyembelih..



     rewang time ^^


     meet adik2 comel..haha...anak2 orang kedutaan jugak ni..




    gambar tersalah compressed, dah tak jadi HD :(

    ok lah tu je...hakak sekarang xdan nak sering update...kononnya busy coass..hohohooo..thanks for reading :)

    have a nice day and may Allah bless you always :D

    Friday, December 7, 2012

    FLY HIGH 2012

    Assalamualaikum....


    Bismillahirrahmanirrahim...

    dua minggu lepas ada satu program yang dianjurkan PKPMI-CJ dekat kedutaan besar Malaysia...nama program ni 'Fly High' yang mana ada 3 orang dijemput iaitu pegawai dari MMC(malaysia medical council), senior yang dah jadi HO dan seorang senior yang masih lagi co-ass (co-assistent) maca clinical years kitorang...oh kat sini first 3.5 tahun ada graduation a.k.a wisuda dulu sekali lepas tu masuk clinical 1.5 years baru angkat sumpah jadi doktor...saya baru second year..ohh masih jauh perjalanan :)



    slot pertama dengan pegawai dari MMC, dia menerangkan tentang sistem dekat Malaysia, apa yang kita nak kena buat lepas grad nak daftar kat mana, sistem HO kemudian macamana steps dia sebelum masuk MO...ada lagi tentang bagaimana mereka menguruskan pelajar-pelajar perubatan di luar negara, different experiences at different places and countries....



    banyak yang risau tentang language because we are not using english as our medium here, we learn everything in indonesian language...tapi biasanya kitorang buat rujukan, revision study pakai english...tak banyak beza pun, mungkin beberapa term yang perlu kita adapt bila dah balik 'back for good' untuk berbakti kepada rakyat dan negara kelak..chewah...tapi macam biasa, kakak HO iaitu kak wani dan pegawai MMC sendiri cakap kita kat indonesia ni skill mantop berbanding student dekat negara lain...kat sini kita boleh 'hands-on' boleh sentuh patient boleh buat banyak benda yang mungkin kawan-kawan kita kat negara lain tak dapat...mungkin itu kelebihan kita ^_^



    sesi petang disambung lepas makan dan solat, iaitu sesi dengan kakak senior yang dah kerja kat Malaysia dari universitas Indonesia, kak wani dan kak nonoy dari ukrida sebagai wakil co-ass...banyak jugak pengalaman pahit manis yang mereka ceritakan sepanjang jadi medical students, cabaran time co-ass, cabaran berdepan dengan patient, dengan kawan-kawan yang grad dari univ. lain dari negara lain dan banyak lagilah...rasa macam tak sabar nak kerja tapi itulah akak ni cakap jugak belajar bebetul time s.ked iaitu sarjana kedoktoran ni sebab senang nak pakai dan practice time clinical dan kerja nanti...



    apa yang best dari kak wani ialah dia cakap "prepare for the worse" sebab bila kita dah set up minda kita yang kita nanti akan kena maki dengan MO, dengan nurse kalau salah buat dan kekadang bukan salah kita dia stress dengan anak bini dia kat rumah kita kena marah, lepas tu itu ini tak tahu kena marah lagi dan lagi haaaa...so kita dah boleh bayangkan menda-menda yang macam tu, yang agak teruk kena marah apa semua walaupun kita dah bergelar status seorang doktor...nanti kalau kena marah dah biasa, macam dah boleh agak menda ni akan berlaku dan kalau tak kena pun kita akan rasa pelik..heheeh

    dari kiri, jasreena sebagai moderator, lepas tu kak nonoy wakil co-ass dan kak wani wakil HO


    Best dengar perkongsian ilmu dan pengalaman dari mereka sebab mereka sangatlah sempoii...gaya tak formal pun so macam santai, macam berborak-borak je..kak wani cakap nanti time HO pilih jela hospital yang jauh dari rumah sikit nanti kalau kena marah kena maki takdela malu sangat kalau patient kita tu orang kampung kita ke keluarga kita ke apa kan...nanti bila dah naik MO baru balik kampung...tapi duduk dekat dengan rumah ni best jugak kalau rasa stress ke nak makan sedap ke apa adalah jugak tempat bermanja dengan mak..ni dahla belajar 5-6 tahun jauh-jauh kat jakarta nun lepas tu kerja dok jauh lagi....kan bila dah naik MO kahwin pulak, kena ikut suami pulak dah tu bila masa kita nak bermesra dengan mak kita?? T_T


    Kak nonoy pun best jugak, dia cakap kita grab je as much as possible semua peluang untuk belajar kat rumah sakit tu, jangan bermalas-malasan nampak patient je lari, menyorok biar kawan yang lain pergi ke apa kan...dan keep contact dengan seniors contohnya yang pernah dapat stase ni dekat rumah sakit ni, apa je yang kena buat kat sana, doctors kat situ macamana, sistem dia macamana...so that bila dah boleh bayangkan sikit keadaan dia sebelum mula co-ass...contohnya kita baru je habis stase bedah dekat rumah sakit ni hari sabtu, tapi hari isnin dah kena melapor untuk stase seterusnya di rumah sakit lain pulak..ahad tu kenala pergi cari kosan ke apa, kalau jauh nak tempah tiket flight, bla bla bla....memang pakai banyakk duit..wuwuwuwu






    antara yang hadir...kebanyakannya kakak seniors 2007 yang memang nak balik jadik HO dah pun..bestnyerr..heee, tak sabar tapi lambat lagi, baru second year kott :)


    kak wani dan ydp pkpmi


    kak nonoy dan ydp pkpmi


    cenderamata untuk mereka :)


    AJK cenderamata...weee...kali ni kena jadi ajk cenderamata dengan shahada....ingatkan tak sempat dah nak ikut pergi fly high sebab malam tu ada program sikit, program mengisi rohani..hehee...tapi pulang pagi-pagi terus bersiap ke sini..fuhh...ingatkan tak jadi nak datang daa...



    Alhamdulillah program ni berjalan lancar dan banyak info, input dan pengalaman yang boleh dapat  dari pegawai mmc dan wakil seniors tu untuk dijadikan panduan dan pengajaran nak masuk ko-ass, HO dan MO kelak kalau panjang umur, insya Allah...doakan yee..heee..




    perjalanan masih jauh, dan kita hanya boleh merancang untuk mendapat dan menjadi yang terbaik namun kita serahkan segalanya kpada yang maha berkuasa, sebaik-baik perancang, the best planner :D



    kita nak jadi doktor yang macamana?? yang hanya tahu merawat fizikal sahaja atau boleh merawat hati mereka juga?? sambil bekerja sambil berdakwah sampaikan sedikit sahaja nasihat untuk patient kita macam baca bismillah sebelum makan ubat, solat jangan tinggal dan doa pada Allah supaya penyakit cepat sembuh...simple je kan??heee... saya pernah tulis tentang ni, bolehla terjah    Bukan sekadar doktor biasa


    p/s: credit all pictures to Angela, photographer of the day :)


    Sunday, May 13, 2012

    Mafest '12 l part 2

    Assalamualaikum......

    sebelum tu ape kata kepada yang belum baca sila baca Mafest '12 part 1 :D

    Sebelum kami pergi ke Kedubes tu dah banyaaaakkk kali call taxiku tak dapat, then bila dapat dia kata fully booked...ok fine la kan, aku try call blue bird tak dapat jugak..masa tu dah pukul 1.30 petang dah, kira dah lambat la kan...perancangan awal kan nak gerak pukul 1 sebab pukul 3 dah nak kene settle gerai bukan baru nak set up...semua dah siap, barang dah siap tunggu teksi je tak dapat call jugak...so aku dengan sorang lagi kawan keluar nak carik teksi dan kitorang memang tak bawak phone, pergi melenggang!!


    dan-dan kitorang keluar dapat pulak kawan aku call blue bird...diorang call kitorang cakap dah dapat teksi tapi itulah tak bawak phone, salah diri sendiri -,- bila aku datang dengan teksi sampailah 2 teksi lagi jadinya 4 teksi..gila ke apa??haahaaa...dahla kedubes jauh, terpaksalah cancel jugak satu teksi bukan cancel free, kene bayar ganti rugi lak....jadi satu teksi 2 orang je naik, kaya kan..apa boleh buat, barang nak kene muat kete lagi...

    so angkat barang masuk teksi dan kami gerak dengan 3 teksi bersama barang-barang...lebih kurang pukul 2.15 cmtu dah sampai, tapi teksi pulak tak dapat masuk dalam..hadoii...berat kot nak angkut semua benda alah tu...nak pulak aku mengada pakai heel..haahaa...sampai je, angkut barang terus start hias gerai dulu...

     senarai menu


     nama gerai kami, padayappa!! serius aku tak penah tau mende ni...

    diorang yang pilih nama ni sebab diorg cakap cerita tamil padaiyappa ni femes sangat dulu...tapi kenapa aku tak tahu??ohhh...aku kan dari darjah 6 dok asrama, memang tak tengok tv lah....kalau cuti panjang je boleh...aku manalah layan citer tamil lagipun..kahkah....hindustan pun boleh bilang dengan jari cerita apa je aku tengok, huhu....mak sedara aku kaki hindustan, hari sabtu lepas zohor mesti ada citer hindustan kan, so aku tumpang sekaki jela tengok sekaligus mengasah skill membaca, masa tu kan darjah satu ke dua cmtu...heehe :)


     gerai kami yang dah siap set up..pakai kain batik je.....sebenarnya ni dua gerai tapi kami cantumkan so senang sikit nak jual...kaki tangan pun bukannya ramai sangat...hohohoo...cantik kan gerai kami??kahkah *ayat mintak pelempang* ingat nak dapat gerai terbaik :p

     ni jiran kami, batch 2010...depa jual air...pakai jersey sama semorang...

     ni nama dia Haziq, bapak ketua batch kitorang, ukrida Malaysia 2011....nak mintak air lettew!!haahaaa...eh, xdelah diorang ni saje nak suruh haziq try air best ke tak...


    kelihatan mereka tengah busy....

    anis, aku dan vais...

    nampak tak mata aku??nampak tak?? -,- obvious gilaaaa eyebag, mana taknya malam tu tido sejam je kot nak siapkan semua makanan ni, penat gila wehh....ikutkan hati nak tido je, tapi ingat ada mission yang besar..hoho...sebenarnya aku ngantuk sangat time ni...dalam teksi masa nak datang tu dah tersengguk-senguk dahla bawak air dalam jug tanpa tudung...kalau tumpah tak tahulah...habislah kebaya pink ni..hahaaa..

    malaunyaaa, macam sakit mata je -,-

    aku baru je ready nak tolong goreng popiah dan keropok lekor tu tetiba ada orang panggil, ada tugasan buat aku...aku kena jaga kaunter no bertuah dengan teka bilangan gula-gula dalam bekas tu...aku ingat petang takde tugasan boleh tolong jaga kedai sebab mengikut apa yang aku tahu aku kena jaga booth PKPMI malam tu...tapi ok je sebab ramai je lagi yang lain boleh tolong jagakan gerai ^^

    aku duduk sini start pukul 3.30 sampai 6 lebih, tu pun mintak orang lain jagakan nak pergi solat dan makan...tapi aku rasa fun dok sini sebab boleh jumpa dan layan orang yang datang...kekadang tu aku macam konfius ni malaysian ke indonesian sampai aku dah ngomong..pastu dia cakap melayu..adehh..layan yo la...apo bulih buek, ehh asal kuar lorat nogori lak ni..heehee...aku announce suruh orang ambil no bertuah dengan main game, macam takde org nak main je..huhuu...



    ni brader-brader ukrida batch 2008 kalau aku tak salah....pernah la nampak tapi sorang pun tak kenal..hahaaa... diorang dok sakat aku macam-macam sampai aku dah termalu kat situ...diorang cakap muka aku ada sama dengan sorang senior batch diorang, pastu tanya aku orang mana....boleh pulak cakap muka typical orang Ganu macam aku, haahaa...tak logik langsung...pastu kemain nak teka berapa biji gula-gula dalam tu kemain lama...

    ada jugak budak-budak kecik yang datang tanya aku macam-macam....diorang ni anak-anak staff kat situ je rasanya..tp overall, i had fun!

    suasana so called 'pasar malam' dari tempat duduk aku kat depan hall tu..aku kan xleh gerak pi mana-mana so tak sempat pun nak snap gambar gerai lain..huhuuu...duduk kat situ cakap dekat pak ketua haziq suruh dia belanja colek kelate...adalah sorang senior ni yang jual, aku main-main je time kasihlahh sebab belanja betul-betul sekali ngan air cendol..heehe...untunglah hari tu :)



    haziq. pak cik haziq. wina

    aku baru tahu haziq ada pak cik yang tinggal kat tanjung Duren..haahaa, siap peace lagi!!agak-agak dalam pukul 6 tu aku minta sorang komiti jagakan tempat tu sebab nak pergi solat dan makan kan, bila aku dok kat gerai tu tolong sikit-sikit dan tengah goreng keropok tu tetiba hujan maha lebat turun...perhh!! habis keropok yang dalam kuali tu, dahla air dah masuk dalam minyak..ada barang-barang kitorang yang tengah hujan tu tak dapat diselamatkan...sayanngg sangat!!!


    time kelam kabut nak alihkan barang tu, dahla penat, barang rosak, sejuk hujan, ngantuk dan bermacam-macam perasaan timbul tu memang akan timbul rasa stress la kan...normal la manusia biasa, aku dahla dari tadi tak dapat tolong tetiba aku datang jadi cmni aku pun rasa macam..haihhh....masa ni lah ada timbul salah faham, nak marah orang, nak tinggikan suara dan macam-macam la kan, biasalah tengah penat dan stress kita akan rasa macam tu...mood nak berjual pun hilang, semua nak balik tutup gerai :(  padahal macam awal lagi...hurmm...


    aku tolonglah kemaskan barang sebelum balik tu, simpan mana yang patut buang sampah semua...tapi masa tu sumpah moody, mood aku yang ceria happy bertukar serta merta jadi stress dan arh...susah nak digambarkan dengan kata-kata...rasa nak balik terus je tapi aku ingat aku ada lagi tanggungjawab malam tu, kalau aku tak ingat benda tu memang sumpah balik terus je...masuk dewan aku duduk je nak tengok performance, chill kan diri dan try buat-buat happy...hahaa..sebab tu aku tak snap pic sangat malam tu..xde mood -,-

     sajak 5 bahasa, sabah (xpasti apa dusun ke apa), tamil, melayu, cina dan sarawak(haziq cakap iban)

     koir senior 2009....lagu patriotik , diorang menang malam tu :D


    Yang ni duet Angela dan Ali Husain....lagu joget pahang sikit pastu sambung seri langkat....diorang dapat no.3...

    Semua gambar dalam dewan shaking ke blurr ke apa tak tahulah...tapi overall, malam tu memang best dengan gabungan mc yang best, perjalanan aktivity macam performance cabutan bertuah semua tu pun smooth je... congrates to the programme, stage and activity manager....suasana malam tu best je :)


    balik terus tido.penat gile.serius


    sorry banyak guna perkataan gila..

    p/s: some of the photos are credited to Haziq Hashim ... thanks :)


    Saturday, May 5, 2012

    Gerai Padaiyappa!


    Assalamualaikum......

    Ahad ni kami akan bukak gerai jualan ala-ala pasar malam dekat kedutaan Besar Malaysia...heee, kami ada buat jualan beberapa makanan Malaysia...jom singgah nanti!!




    edit gambar sambil ngantok....buruk, comot ke??alaaaaa, xpelahh asalkan promosi tu ada...doakan agar perjalanan perniagaan kami berjalan lancar, makanan sedap dan cepat laris..hehee... memang ngantuk sangat dah ni, nak tido tapi gagahkan diri update blog nak share gambar yang tak berapa nak kemas sangat ni...






    Tuesday, November 8, 2011

    Sambutan hari raya Aidiladha di Jakarta

    Assalamualaikum....

    tahun ni merupakan tahun pertama sambut perayaan di perantauan, jauh dari keluarga dan hanya ditemani kawan-kawan untuk menghilangkan rindu pada keluarga. mulanya pepagi tu pergi solat sunat Aidiladha di masjid Nurul Hikmah dengan hanya berjalan kaki..kemudian, pergi tengok orang lakukan korban dan ke KEDUBES (Kedutaan Besar Malaysia) untuk merayakan di sana :D

    ini mungkin boleh dikatakan entry bergambar..jom, layan jelah..heehe (berdasarkan kronologi =p )

    solat sunat di masjid Nurul Hikmah ^_^

    kambing dan biri-biri bakal mangsa korban..heehe

    bersedia untuk menyembelih..Bismillahirrahmanirrahimm...

    melapah daging lembu...eh segan nak snap ni sebenarnya, keliling laki je, teruk betul aii ~_~

    kambing yang dah siap disembelih..

    kawan-kawan kambing yang lain juga...
    melapah kambing pula...


    lepas tengok orang korbankan lembu, kambing dan biri-biri kami ke KEDUBES untuk rasa suasana raya kat sana, ternyata ramai juga dekat sana dan masa kami sampai tu mereka masih lagi sedang bergotong-royong memasak bersama-sama (^__^)

    gotong-royong nak masak..

    kambing bakar...yummy, sedap nih!

    eh, gambar diri sendiri haruslah ada :P 

    mereka teman setia saya..wink  >_<

    dalam dewan kat KEDUBES :)

    macam-macam lauk ada...bakar, goreng, kari..



    kami lagii...masa ni dah siap makan, nak pulang

    tarra!! sempat kami tapau sup tulang sebab banyak lagi tak habis..huuhu...

    overall, best je sebenarnya beraya kat sini walaupun memang banyak perbezaannya dengan kat rumah..malam sebelum raya mesti sibuk kat dapur, main bunga api tapi kat sini sibuk dengan assignment dan kerja-kerja..oh, dua report kena hantar dahla isnin tak cuti...huuuhu, memang bersengkang matalah kitorang..takkan tak nak raya kot?? kerja-kerja jugak, raya-raya jugak...

    kalau kita kenang balik kenapa kita kena sambut raya aidiladha??kenapa kita perlu berkorban??hayatilah pengorbanan Nabi Ibrahin dan Nabi Iamail, sesungguhnya kita akan lebih mengetahui dan menghayati makna hari raya korban itu sendiri...Insyallah...

    saya teringat kata-kata seorang kakak yang comel, bila saya cerita yang banyak kerja minggu ni dahla minggu raya lepas tu dia cakap kita "kita akan dapat lebih kepuasan bila kita dapat buat banyak kerja dalam tingkat masa yang sama dengan orang yang hanya buat satu kerja" that's soo true!! contohnya, kita tak nak keluar rumah, nak duduk depan laptop ngadap assignment tapi orang lain semua keluar beraya, solat sunat, tegok orang berkoban dll..akhirnya bila orang lain pulang kita still tak siap jugak kerja dan mereka yang baru pulang tu dapat je nak siapkan dalam masa yang tak seberapa itu...kita hanya buat satu kerja sedangkan orang lain??rasa rugi tak (T_T), wallahua'lam..peringatan buat diri sendiri jugak~




    Friday, November 4, 2011

    kalau stress apa kata baca surat cinta :)

    Assalamualaikum....



    memandangkan ramai tengah stress dengan nak exam laginya, saya rasa benda tu tak elok untuk kesihatan..ayuhh, kita jangan dok pening-pening sangat fikir sal semua benda tu, insyallah kita akan diberi kemudahan oleh Allah untuk menyiapkannya.. (^_^) maksud saya janganlah sampai tak nak beraya disebabkan banyak kerja lagi tak siap...kita memang kena fikirkan semua tu, tapi janganlah terlebih-lebih sampai tak boleh nak tunaikan tanggungjawab, kerja-kerja kita yang lain kan...




    saya rasa lebih baik kita tenangkan diri dengan mengingati Allah, baca surat cinta yang Allah telah titipkan, serius lepas tu kita akan rasa tenang dan dapat buat kerja dengan baik..saya pernah cuba dan saya tak cakap kalau saya tak pernah rasa...saya pernah macam tu, saya sedihh sangat, saya tension saya rasa nak nangis...tapi tak tahu camna nak luahkan pada orang lain, yes back to the basic..kembali kepada pencipta kita, sesungguhnya Allah itu maha mengetahui apa sahaja yang kita alami...insyallah jika kita kembali kepada-Nya kita akan mendapat sedikit ketenangan xD



    kita mesti pernah terfikir kan, mengapa aku diuji sebegini rupa??mengapa aku??

     Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan:

    Kami telah beriman(I am full of faith to Allah), sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan, sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.

    -Surah Al-Ankabut ayat 2-3-


    jom baca dan fahami ! 




    lepas tu kita mungkin juga pernah mempersoalkan, kenapa sampai sekarang aku tak dapat apa yang aku idam-idamkan??sudah penat mencuba namun masih gagal... (T_T)

    Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal dia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.

    -Surah Al-Baqarah ayat 216-



    kenapa aku dapat ujian yang seberat ini???

    Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya.

    -Surah Al-Baqarah ayat 286-



    nampak kan kat sini, semua perkara yang menjadi persoalan kepada kita telah tertulis terang di dalam AL-Quran, tak payahlah kita nak cari pelindung lain selain yang maha pengasih dan penyayang Allah S.W.T dan tak payahlah nak cari rujukan lain selain kitab suci Al-Quran..




    janganlah sedih, nak call boyfriend jap, suruh dia nyanyikan lagu-lagu cinta...baru rasa tenang hati pasni bolehla fokus buat kerja...betul ke??mungkin masa bf kita nyanyi tu kita rasa...alalala sweetnyer pakwe aku nih, takde dah orang lain yang boleh ganti dia, dialah jejaka paling sweet kat dunia..awww!! saya pernah bercinta, dan saya pernah melalui semua ni dulu-dulu...tapi semua tu sampai bila??adakah dia bagi kita ketenangan sampai bila-bila??




    sekejap je rasa happy, sebabnya semua tu hanyalah hati kita yang menyatakan yang kita tengah gembira..hakikatnya???yang paling senang adalah keluar jalan-jalan jap, ambil angin tengok betapa indahnya alam ciptaan Allah, tengok bukit, gunung dan pokok-pokok menghijau...





    tapi yang paling penting kita mesti nak cari sesuatu yang boleh sejukkan hati kan, itulah saya cakap....baca surat cinta dan fahami apa maknanya, insyallah kita akan dapat sesuatu...saya pun masih baru nak kenal apa isi kandungan sebenar surat cinta ni, mungkin dari kecik lagi dah baca...tapi baca bahasa Arab jelah, tak tahu apa maknanya...tapi bila kita dah kenal dan fahami, insyallah kita akan lebih mencintai Allah...orang kata, "tak kenal maka tak cinta kan" kalau kita belum cuba mengenali Allah, kita mungkin susah nak mencintai-Nya...




    insyallah, sama-samalah kita mencuba..saya dulu-dulu ada juga share pasal macamana nak hilangkan stres kan, kalau ikut sains dopamine level will affect our emotion, in simple words "we are stress because we have high level of dopamine" apa tu??ohh, mungkin budak sains je taw...okey, nak terang kat sini pun panjang kena masuk kelas lain pula..heehe...tak pun nak hilangkan stress makan coklat, bersiar-siar, bercakap dengan seseorang, meluahkan perasaan...




    memang betul dan saya setujuu dengan semua tu, sebab saya pun pernah menulis pasal tu pada entry yang dulu-dulu...tapi saya sedar, untuk mendapat ketenangan yang betul-betul adalah dengan refleksi diri, cuba ubah diri mana yang tak betul dan paling penting baca surat cinta Allah..dalam tu dah ada tercatat semua persoalan yang bermain dalam fikiran kita, itu hanyalah contoh-contoh..banyak lagi benda lain dan semuanya ada ditulis dalam surat cinta itu sama ada tersurat atau tersirat (^_^)



    Sunday, October 16, 2011

    Rusuhan demi rusuhan di Indonesia...


    Assalamualaikum....

    semalam bangun pagitetiba pak cik tanya aku ok ke tak??ada rusuhn tak dekat tempat kak ja?? aku bingung =.= kenapa pak cik aku tanya cmtu...pastu jawab je semuanya okey, lepas tu terus bila bukak era.fm online ada berita pasal rusuhan di kedutaan besar Malaysia..berita itu menyuruh agar pelajar atau warga Malaysia di Indonesia berhati-hati dan tidak masuk campur, berdiam diri adalah cara yang paling selamat apabila kita berada dalam kalangan mereka...


    Demonstrasi di Kedutaan Besar Malaysia di Indonesia

    apa lagi aku pun google dan jumpa berita pasal peserta demonstrasi melemparkan kayu, batu dan beberapa objek sehingga mencederakan beberapa polis serta merosakkan objek di kedutaan Besar Malaysia di Indonesia itu seperti pagar dan lampu...pemimpin persatuan itu juga melemparkan kata-kata yang kurang manis, menghina serta mengecam negara Malaysia..



    SEBAHAGIAN daripada peserta demonstrasi berhimpun di luar pejabat Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta, Indonesia semalam. - Utusan/Sharuddin Mustafa
    gambar sebahagian daripada peserta demonstrasi tersebut di depan pintu pagar kedutaan besar Malaysia..baca berita lanjut di sini


    Rusuhan di Jalan Arjuna, bas dan motosikal dibakar


    kejadian ini berlaku betul-betul depan kampus aku, kampus kedoktoran dan kebetulan aku takde kelas...ada kawan yang pergi kelas cakap diorang tak boleh balik dan kawasan itu penuh dengan polis yang sedang berkawal...mengikut beberapa sumber, mereka melakukan rusuhan sebab kawasan setinggan yang mereka tinggal tu nak kena buat pembangunan..

    Metromini Dibakar Massa di Jalan Arjuna Utara
    oh..jalan ni lah yang aku lalu tiap-tiap hari nak pergi kelas...rasamacam ngeri lak sebab bukan setakat bakar, tapi ramai yang berkeliaran membawa parang..pelajar-pelajar ditahan sehingga keadaan beransur reda.. sumber: media Indonesia, nak baca lebih lanjut di sini


    Foto: Awaludin/okezone
    inilah keadaan bas...sumber

    dalam masa sehari ada dua demonstrasi dan rusuhan, ini adalah kawasan yang sangat dekat dengan aku..itu yang rasa agak takut tu....tapi insyallah semuanya okey...


    p/s: senyum itu sedekah, jangan masam-masam kayh! =D



    nuffnang

    LinkWithin

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...