nuffnang

    Wednesday, November 30, 2011

    penyuluhan tentang cara memantau status gizi balita

    Assalamualaikum....

    pagi tadi baru je siap ujian skill lab, kali ni kami kena buat poster dan bagi penerangan pada masyarakat berkenaan tajuk yang kita dapat...aku dapat tajuk cara memantau status gizi balita di posyandu...apakah itu??haaha....kalau first time dengar mesti ternganga..penyuluhan??posyandu??gizi?? tadi sesapa ada baca sebelum pergi kelas aku ada post ww pasal maksud singkatan yang dipakai oleh kader di posyandu..kalau belum boleh baca sini


    aku pada mulanya memang agak blurr dan banyak diam je dalam kelompok perbincangan, tapi lama-lama bila dah banyak bergaul dengan student local....sampaikan aku boleh jadi orang yang paling bising sekarang pada setiap kali perbincangan diadakan, heehe...banyak dengar kuliah, tanya orang dan baca buku kita akan cepat je faham semua tu..gizi tu macam nutrient atau condition seseorang sama ada baik, buruk dan sihat..


    penyuluhan tu macam kita buat kempen atau ceramah pada kelompok masyarakat...kat Indonesia kalau ibu mengandung atau anak-anak kecil diorang akan ke posyandu(pos pelayanan terpandu) kalau kat Malaysia macam klinik desa camtu..tu pun kalau kat kawasan korang ada la...mak aku dulu time mengandung pun pegi klinik desa, tapi tu rasanya dululah..sekarang semua pakai hospital dah...kader tu pula adalah orang yang bertugas di posyandu...



    inilah posterku..haaaha, pandai tak aku lukis..ngeeee =p apa yang pasti aku rasa ni skill lab yang paling mencabar, tapi aku paling enjoy! dah lama kot tak buat ala-ala ceramah kat depan pastu buat macam berkomunikasi dengan orang semua...aku rasa perentation aku paling lama, sebab siap demo camne nak timbang anak guna dacing lagi you..heeehe...kat sini diorang akan timbang anak guna dacin tu pastu catat dalam kms (kartu menuju sehat) untuk tengok keadaan dan kesihatan anak... kartu dalam bahasa melayu adalah kad =D




    Inilah contoh kms...setiap kali anak ditimbang di posyandu, ia akan dicatat pada garisan kuning hijau tu lepas tu buat titik...titik-titik ini akan disambungkan untuk melihat perkembangan anak balita ( bawah lima tahun)..anak yang paling sihat adalah bila titik-titik yang bersambung itu adalah melengkung seperti garisan hijau...kalau bahagian kuning yang atas, anak tersebut mungkin mengalami kelebihan berat badan atau obesiti..macam-macam penyakit boleh dapat...kalau ringan sangat sampai bawah garisan merah itu menandakan anak yang gizi buruk atau boleh dapat penyakit lain, kalau kita panggil malnutrition spt kwashiorkor dan marasmus.




    Sebenarnya ni hasil akhir poster...percaya ke tak aku lukis???hadehhh, nampak macam aku lukis kan, real..lol!! pandailah sangat aku lukis semua tu...tulisan je yang aku buat, yang lain semua gambar tampal...pastu cat, tapi tak ramai perasan, sampai lecturer sendiri tanya aku lukis sendiri ke???haaaha...nice one!



    overall, penyuluhan tadi berjalan lancar...apa yang aku rancangkan berjalan lancar, semoga markah yang dapat pun selancar perjalananya amiin :) orang lain ramai lagi yang buat pasal rumah sihat, larutan mengatasi diare (diarrhea) dan sebagainya...banyaaakk sangat perkataan bahasa Indonesia yang baru sebenarnya, ia lebih banyak buat singkatan dan benda-benda yang tak ada kat tempat kita...selain posyandu ada juga puskesmas (pusat kesehatan masyarakat) dan polindes (pos bersalin desa)...tak masuk lagi singkatan lain, hadeh -___-

    aku baru 3 bulan, biasalah belajar kena perlahan-perlahan...memang kami belajar dalam bahasa Indonesia kat sini, bukan setakat bahasa standard, siap bahasa gaul lagi aku belajar...heehe...


    p/s: aku jadi biro diplomatik, dah lama takde jawatan atau buat kerja-kerja camni...hurm....

    2 comments:

    Ardini Humaira said...

    hehe gambar tampal pun tetap kreatif :D

    sjaa64 said...

    heeehe...thanks, kita tak berseni..huhuu

    nuffnang

    LinkWithin

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...