nuffnang

    Showing posts with label internet di jakarta. Show all posts
    Showing posts with label internet di jakarta. Show all posts

    Sunday, December 4, 2011

    Masjid Istiqlal - masjid terbesar di asia tenggara

    Assalamualaikum.....


    Alhamdulillah, peluang untuk meneruskan kehidupan dan menghirup udara segar masih lagi diberi Allah S.W.T kepada kita...dapat menjalankan kehidupan seharian dengan sempurna dan yang paling penting mudah-mudahan kita senang berada di bulatan gembira =D


    Beberapa minggu lepas Jaa berpeluang solat di masjid Istiqlal, masjid yang terbesar di asia tenggara selepas berjalan-jalan di Monas... masjid ini terletak di pusat ibukota negara Republik Jakarta..memandangkan ia terletak hanya di timur laut monumen nasional (Monas) kami terus ke sana untuk solat maghrib dan isyak, ok masjid ini memang serius besar...tetiba teruja ^_^





    Besar kan??masjid ni boleh memuatkan lebih dari 200ribu jemaah  dan 5 tingkat..tapi itulah, masjid besar-besar pun susah juga nak tengok orang penuh kat dalam..huuuhu...



    sungguh besar kan..okey, memang agak teruja bila dapat solat kat sini walapun bangunan nampak macam dah agak lama...nak cari toiler punyalah jauh hampir ke hujung dunia (eh hiperbola) sampai tersesat..heehe...boleh dikatakan semua besarlah termasuk tempat ambil wuduk dan toilet...


    disebabkan connection internet saya kurang memuaskan, maka gambar-gambar tak dapat diupload..huhuhu.. silalah ke facebook page saya, saya akan upload di situ untuk melihat gambar-gambar lain disekitar masid..ok, update pendek dari saya, salam sayang..thanks sudi baca :D


    P/S: kalau kita nak berubah, jangan terlalu fikirkan apa yang orang nak kata, tapi fikirkan apakah yang kita buat ini benar, insyallah kita akan rasa cool berada dalam bulatan gembira..weeee <3




    Friday, November 18, 2011

    Malaysia vs Indonesia sukan Sea 2011

    Assalamualaikum..

    Tahniah Malaysia sebab menang 1-0 dengan Indonesia dalam perlawanan bola sepak sukan Sea 2011 tadi, di stadium Gelora Bung Karno....walaupun dengan lautan merah, aku bangga dan berpuas hati boleh menonton secara live!! ^_^



    READ MORE.......





    Monday, November 14, 2011

    jom berenang sampai lebam!!!

    sape kat sini pandai berenang??suka berenang???serius rindu sangat nak berenang...padahal takde la pandai sangat berenang tapi kecik-kecik dulu selalu main mandi sungai kat sungai-sungai dan parit..ah, biasalah saya budak kampung kott....petang-petang pegi main dengan kengkawan..tapi itulah pengalaman yang sangat best dan tak dapat dilupakan sampai sekarang...rindunyaa kengkawan mandi sungai time kecik-kecik dulu..huuu


    dengan main sungailah saya boleh berenang, walaupun tidaklah pandai sangat..nak masuk kelas renang asyik tak jadi je, jadi berenang jelah dengan teknik sendiri punya bikin dan tak berapa nak betul..tapi itulah masalahnya, tak berapa nak pandai berenang dan kawal pernafasan yang betul lagi..nak cari swimming pool memang senang, tapi bagi kita yang pakai tudung dan tutup aurat ni mesti nak keselesaan kan..weee, kami pergi ke kolam renang muslimah..kat situ memang dikhaskan untuk wanita muslimah berenang..jadi bolehla kami berenang dengan gembira, bebas dan puas..weeee, eh over ke??heeehe =p


    tempat ni namanya AL-Jannah di kompleks Gudang Peluru, Jakarta...sebenarnya ni tempat untuk anak-anak yatim belajar agama,Quran camtu...buka dari jam 7 pagi sampai 9 malam..bayar pun hanya rp10k dan boleh berenang sepuas hati :)

    kolam ni takdelah besar sangat, tapi masa kami pergi hari orang kerja dan sekolah, jadi takde orang sangat pun kat situ...menurut senior, kalau pergi weekend, memang penuh sangat...tengok takde orang pun...jadi bolehla kami berenang sepuas hati kami...


    kat tempat ni ada orang buat jualan macam kerepek, air, bakso...bolehla makan kat situ..meja untuk makan pun ada...kiranya agak santai jugaklah :) tengah-tengah sejuk mandi tu bolehla makan bakso semangkuk..yummy..heeehe ^_^



    saya berenang serius, sampai kaki naik 'cramp'... berjam-jam dalam air, berenti jap makan roti pastu makan indomee bakso..main lagi sepuasnya sampai cramp..waduhh!!bukan apa, bukan senang nak selalu swimming, tempat ni agak jauh la dari kawasan saya pastu busy lagi macam susah nak datang...bila da dapat peluang cmni, apalagi!!heeehe =p


    inipun nak post sebab rindu nak swimming lagi..heeehe...btw, saya ada upload satu video kat youtube..pasal cinta remaja masa kini...dahla da sebenarnya video ni, tapi setiap kali tengok mesti tersentap..huuuhu, sekadar muhasabah diri agar tidak leka...jom layan!!heehe..

    Tuesday, November 1, 2011

    seafood at Muara Angke (^_^)


    Assalamualaikum...

    hari ni nak share satu lagi tempat makan seafood di Jakarta iaitu muara angker..kalau hari tu saya cerita pasal D'Cost, restoran seafood tapi kali ni tempat dia special sikit...dah namanya muara, mesti kat muara kan..heehe..bagi penggemar makanan laut tempat ni mungkin salah satu tempat yang wajib dikunjungi kalau ke sini....untunglah bagi sesiapa yang sukaa dan boleh makan makanan laut sesuka hati tak macam saya...i'm allergic to seafoods (read here)

    kami ke sana dengan menaiki angkut (angkutan awam), salah satu kenderaan awam harian penduduk di sini...kami menyewa angkut dan naik dalam 10 orang cmtu, kalau nak teksi mahal...terutama pulak kalau macet a.k.a traffic jam...kalau pergi ramai-ramai baru best...jom tengok entry bergambar...weee =D


     kami semua pesan air kelapa...



     kerang hijau bakar..best!!

     ikan ape yek??pun sedappp hingga menjilat jari :)

     antara lauk-lauk lain...ada sotong goreng tepung, udang masak merah, ikan bakar...memang perhhhh!


     mas yang sedang bakar otak-otak..heehe...otak-otak pun best, sebelum tunggu makanan sampai kami makan otak-otak ni dulu...

     antara mereka yang terlibat makan..heehe, senior yang ajak ni :)

     mereka lagi...

     dan mereka jugaa...saya mana??lol! =p

    perasan tak kitorang duduk bersila sebab kedai ni macam dia buat tempat duduk, then boleh duduk bersila makan ramai-ramai cam kat kampung gitu..baru masyuk kan..heehe...kedai pulak banyak kat sini...lagi satu, dekat dengan area ni ada pasar yang jual banyaak sangat ikan, udang, ketam..etc..etc...dahla besar-besar..kita boleh beli piluh sendiri yang mana kita nak pastu suruh orang kedai tu masakkan untuk kita, nak masak pedas ke, masak kicap ke..semua boleh :) unik kan?

     amacam??menggoda tak?

    kalau bahasa indonesia panggil lain sikit...
    sotong : cumi
    ketam: kepiting
     lagii...
    dan lagiiiii


    dah siap makan..nak pulang..


    saya makan kerang dengan ikan jee...yang lain tak bole makan..huuuhu...


    p/s: sorry kualiti gmbar kurang, pakai phone murah jee..huhuu

    Friday, October 21, 2011

    Dinner at Food Library

    Assalamualaikum..




    do u love reading???eating??or both..weeeee, i wanna introduce a restaurant in which u can enjoy so many deliciuos foods while reading =p oppps, just kidding!!!  THE FOOD LIBRARY, the name itself has nothing to do with library and we will not found any books there..somehow,we can enjoy our foods and usually there are singer who will be perfoming on stage at night =D


    the restaurant...yes, if u can see there are two person on the stage who were perfoming ^_^ 




     the books look real :)

     library restaurant!



    so how??interesting right!! the price is reasonable and many kind of foods available such as bakso, nasi goreng, mee and what not :P

     this resturant is situated in mallciputra, Jakarta Barat, at level 5..


    this mall is just 15 minutes from my place and i'm so in love with this place when i was here for the first time...the design, condition and situation make me feel like i was in library...frankly, i love library =p

    some of the foods available here (^_^)


    p/s: just watch this video.. i like it =D


    Monday, September 26, 2011

    sekilas pandang kehidupan di sini

     kesian pula tengok pak cik ni, berjalan dan kemudian menumbuk ape kebenda entah pun saya tak tahu...kemudian kalau ada yang nak beli dia akan tumbuk dan kasik, berjalan ke sana kemari...


     polis ke siapa entah tengah berbual-bual...tapi memangbeginilah keadaan yang selama ini pernah tengok dalam sinetron je gerai-gerai kecik yang boleh ditolak itu...

     gambar ini diambil adalah semasa kali pertama saya menaiki kenderaan ini, yang bernama bajai...saya ada menonton cerita hingga hujung waktu yang seorang itu bekerja sebagai pemandu bajai..walaupun usang begini, saya begitu teruja bila kali pertama dapat rasa naik..hahhaha..

     pasar tomang barat, lebih dikenali sebagai pasar kopro oleh warga di sini...banyaklah benda-benda yang boleh dibeli...kalau mkat terengganu ala-ala pasar payang gitu...tapi bagi saya sendiri pasar payang tu jauh lebih mantop....
     bajai-bajai yang menunggu penumpang untuk pulang ke kediaman masing-masing...


    ini semasa GAMALIEL, iaitu minggu orientasi...bapak bosan menunggu ceramah-ceramah dari doktor-doktor dan dosen...persatuan pun banyak juga kat sini, entah malas nak ambil tahu..
     as usual, have to take the signature from the seniors, lecturers and friends....the girl who wear blue coat is a KAPING, kat sini kakak pembimbimg...teringat pula memori menjadi fasi kat INTEC..hehehe..

    lebih kurang macam nilah kedai-kedai kat sini...banyak pulak tu...yang ini tunggu beli apa pun da lupa...

     mereka yang ada di tempat kejadian..heheheh..yang paling kanan tu senior, tahun 2009..dialah yang bawak kitorang pusing-pusing sekitar jakarta...just nak kenal tempat dan bagaimana nak pergi, tu je...dua orang lagu student KTT dulu...

    kenapa gambar ini menarik???cuba baca kat situ...bakso goyang bibir yes! first time baca terus tergelak dan ambil gambar...kitorang membayangkan bagaimana kejadian menggoyangkan bibir itu..mungkin bakso yang terlampau sedap sampaikan menggoyang bibir..hehe

     auditorium yang menjadi saksi ramai bebudak yang bosan dengar kuliah...jugak kadi saksi student yang asyik ntidor je..hehe
     pakcik tukang bawak bajai..sempat kan, memang sempat pun, sebagai koleksi..hehe =p

    ini apa namanya pun lupa...sup buah kot..tapi yang penting banyak buah kat dalam ni dicampur-campur..


    p/s: i'll be a pleno presentor for my group...i don't know why, but i have to.....



    Friday, September 23, 2011

    from KLIA to Soekarno-Hatta International Airport

    Assalamualaikum..

    malam ni pergi menumpang tidur di rumah senior Malaysia, tapi diorang unversity trisakti..diorang tinggal berama-ramai 16 orang satu rumah, semua kongsi..nampak macam best jugak..macam satu keluarga, tidur sama-sama, masak dan makan sama-sama...tapi apakan daya, kami dahla sedikit, pastu dua orang tadi dah pindah masuk bilik sewa lain...

    memang ada masalah sikit sebab bilik kitorang yang sekarang ni tak berapa nak selesa lagi pulak wifi tak boleh nak pasang sebab penyewa dulu ada hutang dengan pihak internet tu..jadi nak tak nak kena langsaikan dulu hutang yang lama kalau kitorang nak pasang internet..memang agak tak masuk akal kan, padahal bukan salah kitorang pun :(

    dah malas nak banyak cerita, nak share gambar-gambar time sebelum depart dari KLIA hari tu..

     inilah muka-muka yang menghantar aku kat airport hari tu

     with the sweet couple, mak su bakal menimang cahaya mata tak lama lagi

     walking to the gate

     with my beloved mum

     eh...yang ni baru sampai tempat parking, pun adaa..hehe

     my brother, who helps me a lot to settle my passport etc..

     beloved aunt

     tetiba jumpa member skolah rendah, atie yang kebetulan hantar member dia yang fly sekali ngan aku


     sempat lagi atas eskalator.

     take my passport...


     bye-bye malaysia..


    memember seangkatan...

    that's all for tonight, oppps it's morning already >.<  rasa macam tak ngantuk pulak sebab dah lama tak online..sedih kan, ini pun menumpang internet rumah kakak senior..they are so kind..tak jangka pun nak tidur, tapi dah alang-alang datang jela tidur terus...


    gonna sleep now, got class tomorrow...1.20 a.m waktu jakarta..


    nuffnang

    LinkWithin

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...