nuffnang

Tuesday, August 31, 2010

sudah merdekakah kita??

credits to google =)





selamat hari merdeka kepada semua...sedar tak sedar dah 53 tahun negara kita mencapai kemerdekaan..
kalau kita singkap sejarah zaman dahulu,sudah banyak pergorbanan yang telah pemimpin negara kita lakukan demi mengecapi kemerdekaan samapi ke hari ini..

persoalan sekarang,adakah kita sudah merdeka???tepuk dada tanyalah diri sendiri...
tanpa kita sedari sampai saat ini rupanya kita masih lagi dibelenggu penjajahan dalam pelbagai cara...
penjajahan dari segi pemikiran dan cara hidup,penjajahan yang kita sendiri pun tidak perasan yang sebenarnya kita masih dijajah!!!

masalah sosial dalam kalangan remaja makin menjadi-jadi ..lihat sahaja di dada-dada akhbar...
makin hari makin menjadi-jadi,kes yang sama berulang-ulang...pasangan remaja ditangkap khalwat,
pasangan remaja dicekup,kes pembuangan bayi,merempit,dan macam-macam lagi

merempit sana sini tak kira bulan puasa atau tidak..

kes pembuangan bayi pun makin menjadi-jadi...sunguh menyayat hati bila tengok bayi yang baru dilahirkan dibuang merata-rata ibarat sampah...sudah hilangkah sifat kemanusiaan???sedangkan binatang pun tahu menjaga anak...ada yang buang dalam tong sampah,dalam lubang tandas dan ada yang tanam hidup-hidup..


bayi yang tidak berdosa ini menjadi mangsa kerakusan dan nafsu serakah insan-insan yang tidak berperikemanusiaan...nyawa yang suci ini terpaksa menerima balasan akibat perbuatan manusia bertopengkan syaitan..hanyut dengan godaan dunia,lalai dengan keseronokan bercinta..




sungguh sedih dan menyayat hati bila kulihat semua gambar-gambar ni...
yang menjadi persoalannya semua remaja-remaja yang melakukan perbuatan terkutuk ni adalah anak merdeka...anak yang lahir di zaman kemerdekaan,inikah yang dinamakan erti kemerdekaan yang sebenar??bebas melakukan apa sahaja mengikut hawa nafsu tanpa mengira batasan??

ada remaja seawal umur 13 tahun pun sudah melahirkan anak hasil perbuatan terkutuk dengan teman lelaki..dan hasilnya,anak yang dilahirkan dibuang dan disorokkan agar tidak diketahui umum...berapakah nilai satu nyawa??tidakkah mereka tahu bahawa mereka telah membunuh satu nyawa yang tidak berdosa??ramai lagi pasangan yang lama berkahwin tapi tidak berhasil menimang cahaya mata namun remaja-remaja bermasalah ini sewenang-wenangnya membuang bayi mereka sebegini..

selamat menyambut hari kemerdekaan kepada semua...
semoga kita dapat memahami erti kemerdekaan yang sebenar..
buka hati,buka minda...fikir-fikirkanlah.....


hasil tulisan:jaa
gambar:google

Monday, August 30, 2010

kenapa kau selalu hadir dalam hidupku??

dari aku kecil sampai sekarang dah besar panjang x habis2 kau datang mengekoriku..mana aku pergi kau nak ikut..haish,susahla macam nie..xboleh tengok orang duduk senang sikit, mulalah datang nak menggatal,nak mengusik...dahla makin hari makin susah nak faham dengan kau ni...walaupun aku xsuka dengan kau,tapi aku terpaksa terima kau dengan rela hati...apelah nasib aku~

**********************************************************************************



masa aku kecil yakni sekolah rendah,engkau tidaklah sesusah ini untuk aku faham..
tapi bila aku dah naik sekolah menengah sampai peringkat sekarang,kau makin susah untuk dimengerti..mengapakah???adakah kau telah berubah???
atau akukah yang tidak berubah-ubah??adakah fikiranku masih seperti kanak-kanak sekolah???atau apekah yang meracuni fikiran aku..aku pening2,konfius antara fantasi dan realiti....hmmmmmm~


**********************************************************************************

boleh tak kalau kau nak datang menggedik,menyusahkan aku...kau bagi warning awal2,kau cakap terang2 dan jelas2......kau jangan bagi aku pergi jalan2 dengan orang lain...
keluar makan dan buang masa dengan orang lain....ni tetiba hujung bulan kau datang,beramai-ramai,ni yang buat kepala aku jadi pusing nak memikirkan kau..haish..


**************************************************************************

tapi aku tahu kehadiran kau dalam hidup kau bukanlah berniat untuk menyakitiku
bukanlah berniat untuk menyusahkanku dan bukan untuk menganggu aku
tapi kau datang dengan niat yang ikhlas,nak menolongku...
walaupun aku benci kau kadang2 tapi aku terpaksa sayang jugak dengan kau..
kalau kau xde dalam hidupku,lagi la aku lalai,leka,main2...

THANKS A LOT MY DEAR 


*
*
*
*
*
*
*
*
*
*


TEST
*
*
*
*
*
*
EXAMS


actually minggu ni ade 4 test menanti sebelum cuti raya..dahla fikiran  asyik ingat rumah je,cmne nak fokus ni...esok test bio,sempat melalut kat sini...test ni penting sgt taw,bila dah baca banyak pun masih bnyak yang x ingat..adeh,wish me best of luck...

jgn lupa doakan aku,sayang korang <3


Friday, August 27, 2010

time square...again and again

i just finish my IELTS trial exam this afternoon at 5....it started at 2 continuously from speaking,reading and writing...my comment on the test???huh,quite challenging (~_~)..for listening, i lost some parts of the questions because i did not pay full of my attention on the numbers and haish..for reading,the question is quite tough and i always do not have enough time for this part..there are three passages to read and lots of question to answer...lastly, i think writing is better although i got problem with my pencil...hmmm,i just did my best and hopefully i can score..amiin...i got the result for my speaking already,alhamdulillah..there's a little bit improving and i hope it will be better for the actual one!

after the test, ika and i were rushing to time square because she wanted to take her laptop at the acer centre.. the centre will be closed at 7.30 pm...without wasting so much time,we immediately took a cab after solat asar and we were always lucky as the ktm and monorail did not have any problem today..there were not much people on the train..thank GOD!

actually i already went there with the other two friends, rosid n najwa on the last saturday to send the laptop..so i went there two times just in a week..it's a new record for me as i'm really rare to go out especially to kl..so lazy ~

we already there before 7pm and after we took the laptop,we went to food court to break our fast..i chose nasi kandar today.. =)  after that, we walked around it and noticed that there were a lot of bags,shoes and clothes there with reasonable prices...some of them are really cheap as it got some sales..perhaps for this coming hari raya...i just bought a new shawl..weeee~

after that,we went back and reached akasia at about 11pm and had some drinks at ar-rafi bistro...it was really a tiring journey as i just stood along the journey in the train and walked around time square for several hours...

1 hour later, ika text me and said that her laptop was still can't be used as the screen was all black and some words appear"please check your cable connection"..what the hell is that??hmmm...i know nothing about computer programming or whatever...it's a kind of irritating as she need to go back to the centre to ask about it again..it was really tiring and i was sympathised with her...it got some problem with the hard disc...she wanna go there again tomorrow,alone....

it was our fault because we did not check the computer first before left the centre...the thing is,it's a quite far away from shah alam and we did sacrifice our times,energy and money to go there...besides that, i got three test on the next week and i can't really enjoy my holiday..i had to work hard and realized starts from now...so if ika send her lappy tomorrow, she need to go there again to collect it..arh,does it worth much???

we need laptop to do our assignments,projects,reports and to search some articles regarding our tasks..it's quite hard if we did not have it...that's why ika need it much and had to sacrifice in order to repair it as it was still in the warranty periods..if not, she had to pay a lot to repair it...

Friday, August 20, 2010

time flies so fast

the a-level seniors already got their results....most of them got 15points,which is all A's but  there were some of them who did not achieve cut off- points. hurm,i felt so nervous..i'm in sem 3 already and i'll be sitting for a-level exam June next year...

time flies so fast

when i was alone, i had ever think that what should i do to improve myself...is it because i'm not as genius as them??or i'm not as hardworking as them??maybe i wasted a lot of my times...and now,i'm 19 already and in the process of adult-to-be..i should act like an adult be more matured in making decision and do something..

time flies so fast

last year,my aunt haven't married yet but for this time being,her son is already 2 months and half...that's mean in just one year,a people can easily change their status from single to someone's fiance..then,become a wife and suddenly a mother...wow,that was so fantastic!!her status keep changing from nothing to a mother with the precious baby...this is a fact and shows that a normal person can be an extra-ordinary person just in a short period of time with the great efforts..

time flies so fast

today is already the 10th day of fasting month...there were 20 days to go for hari raya aidilfitri...can't wait to go home already :)) waoawaoawaowoa....time flies so fast until i don't have enough time to make revision and studies...right after hari raya holiday i got the real ielts exam on 25 september...so nervous~cuak3

credits to google =)

yeah,jgn menunda...masa lebih bernilai dari emas..weeeee~

p/s:wish me best of luck...luv u all...muax3!!!!

Thursday, August 12, 2010

p/s i love you :the best pillow talk


rasanya dah lama nak post pasal benda ni,tapi asyik2 xde masa je...memang kebelakangan ni sibuk sangat...tadi baru je statistik test,bolehla~ minggu dpan mmg hectic habis la hidop aku...bio article test,math test,ielts speaking test..bla3...bila dengar sir william ckap td,tetiba rasa cuak....bila nak study btol2 nie(~_~)

fuh,hari ni dah masuk hari ke-2 berpuasa...alhamdulillah,semoga bulan puasa tahun ni akan dapat lebih keberkatan berbanding tahun2 sebelum ni..semalam pun dah join iftar,berbuka puasa ramai2 n pergi tarawih...semoga dapat bertarawih dengan istiqamah tahun ni..insyallah~

ok,berbalik kpd tujuan asal,saja nak share sedikit pasal pillow talk anjuran psc baru2 ni...xmenyesal datang,siap dapat VIP seat lagi...penceramah malam tu ustaz pahrol mohd juoi,ketua aditor majalah solusi dengan farah adeeba,personaliti tv9...diorang sangat best~

tempat untuk penceramah
ok la...tema hitam+merah..aku ambik seat paling depan,untuk dapatkan kesan audio dan visual terbaik..hehe,xlay blah kan...sebenarnya majlis ni start lambat sebab kak farah tersesat,xbiasa dangan kawasan sini agaknya..lagipun,kedudukan intec ni macam agak tersorok,bukan betul2 tepi jalan besar~

taufiq,ustaz pahrol n kak farah
ape yang menariknya,tajuk pada malam ni ialah cinta..macam2 la yang diorang ceritakan, bagi nasihat dan macam2 lagi...aku suka cara ustaz pahrol ni,setiap kata2 dia sungguh bermakna dan mempunyai maksud yang mendalam..

sebenarnya exited jugak jumpa diorang,yela biasa tengok kat tv dan baca buku je...ni dah dapat jmpa depan2..siap boleh beramah mesra lagi...kak farah pun ada ceritakan pengalaman dia bercinta,hidup dia,camne nak pilih lelaki bertanggungjawab dan macam2 lagi la...overall,memang best..kalau xcaye,tengok hampir penuh dewan besar intec terutamanya pihak lelaki...ramai sangat yang datang,biasalah bercakap hal cinta pasti ramai yang berminat kan..memang lumrah manusia begitu~

sempat aku snap..hehehe


kak farah ni sedang cari dan tanya sapa yang tengah dilamun cinta..hahaha,memandangkan dia betul2 depan aku saje je snap pic ni..adalah sorang dak pempuan ni mengaku yang dia sedang asyik bercinta dan bila ditanya apa yang dia nak dalam percintaan,dia jawab nak membahagiakan pasangannya..adakah sudah pasti yang kita bahagia kalau pasangan kita bahagia???mungkin ada,tapi tidak semua begitu...ada yang terpaksa menanggung sakit hati,perasaan semata nak lihat pasangannya bahagia,tapi diri sendiri yang menderita...

kata ustaz pahrol jugak,hampir 90% pasangan yang bercinta tidak kahwin bersama pasangannya...wah,bercinta bagai nak rak,bertahun-tahun ke sana ke mari..last2 kahwin dengan orang lain jugak...berbaloikah???wah,tetiba je rasa nak bercinta lepas kahwin la..cinta lepas kahwin pun best jugak,masa baru kahwin tu baru dalam proses nak kenal hati budi masing2...kata member aku"orang lain semua ada pakwe,aku je xde"


biarkanlah orang lain,kita buat cara kita sendiri..fikir hal diri sendiri dulu,xpayah nak fikir bila nak date,nak keluar makan,nak pakai sedondon,nak control2..macam2 lagilah....bila member2 keluar dengan pakwe,kita boleh je luangkan masa dengan keluarga,kawan2 lain...banyak lagi benda yang boleh dibuat walaupun xde pakwe...ada jugak member aku cakap"kalau kita xde pakwe,nanti bila dah kerja semua orang dah ada pasangan dan pilihan hati masing2..habis aku nak kawin dengan sape???"

bila dengar pun rasa macam xleh blah...tapi ni memang betul ada kawan aku cakap...kalau dia baca ni,memang tergelaklah kot ~..~ tapi kalau dah ada jodoh,xkemana...xperlulah kita nak cari awal2 janji nak kawin tapi akhirnya xjadi...erm,mentang2 lah sekarang ni aku tengah belajar bab kahwin dalam silibus CTIS(islamic family law)...best belajar tajuk ni,baru rasa dah dewasa rupanya aku ni ye,dah boleh kawin..hahahahhahahaha=p




some of the pics

sempat lagi kitorang snap pic masa last,yela nak buat kenangan..aku ada amik pic berdua ngan kak farah,tp x cantik pic tu...xnak tunjuk la..hehehehe,ape2 pun fikirlah masak2 sebelum anda bercinta..janganlah bercinta sebab nak main2 dan sekadar menghilangkan rasa bosan...sia sia sahaja~

Wednesday, August 11, 2010

so busy,please manage your time wisely

just got some motivation from my chemistry lecturer...she said that we have to work hard in order to get flying colors results..A2 is really challenging compared to AS...for these time around, i got so many works to do..tomorrow i got statistic quiz and i have to submit my bio report..i'm not finish yet!

then,next we i have trial for speaking ielts,math test and scientic article biology test...there so many things to do and i still have time to enjoy...OMG!!!please ja,u have to change..i have to be more serious and just focus on my study...i don't want to regret at the end like the last semester...

as today is the first ramadhan,i wanna wish happy fasting month to all muslim..ahlan wasahlan ya ramahdan(^_^)

p/s:xsabar nak balik kampung raya ni..dah beli tiket semalam =)

nuffnang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...