nuffnang

    Showing posts with label nervous. Show all posts
    Showing posts with label nervous. Show all posts

    Monday, October 3, 2011

    bercakap di khalayak ramai bukanlah perkara yang mudah..

    Assalamualaikum...

    siapa kat sini pernah bercakap di hadapan khalayak ramai??apa perasaan anda??gementar?gemuruh... oh, itu sememangnya perkara biasa..walaupun dah berpuluh-puluh tahun pengalaman dalam bidang motivasi,pengacaraan tapi perasaan berdebar-debar ketika berada di depan orang ramai itu merupakan perkara biasa..namun begitu, ia bergantung kepada bagaiman kita dapat mengawal rasa gementar dan gemuruh ketika tengah bercakap di depan orang ramai.




    setiap orang sudah pasti akan merasa berdebar atau gementar untuk menyusun dan menutur kata-kata di depan orang ramai namin begitu pengalaman dan bagaimana kita mengawal keadaan boleh mengatasi perasaan tersebut...pengucapan awam merupakan perkara yang sangat penting terutama kepada seorang pemimpin yang ingin menyatakan sesuatu kepada orang ramai...

    kalau nak share tips tu rasanya banyak je, tapi saya kat sini nak menceritakan pengalaman saya berucap di khalayak ramai...semenjak saya berumur 5 tahun saya telah dipilih oleh cikgu tadika saya untuk berpidato, tapi masa tu pidato versi kanak-kanak laa..mula-mula kita mungkin rasa takut dan berdebar-debar tapi bila kita dah mulakan dengan ucapan selamat, kata alu-aluan kemudian berjenaka sedikit perasaan itu akan hilang dan kita akan selesa untuk bercakap..

    kemudian apabila masuk sekolah rendah saya juga banyak kali dipilih oleh sekolah untuk program bercerita dan sebagainya...mungkin sebab saya merupakan seorang yang bersuara lantang dan bercakap dengan jelas..masa tu saya mula belajar bagaimana mengawal perasaan bila rasa berdebar-debar..kalau takut nak bertentang mata dengan audience, cuba pandang ke tempat lain seketika fokus pada perkara yang nak diperkatakan kemudian tarik nafas dalam-dalam dan pandang orang ramai balik :)

    masa sekolah menengah juga saya merupakan salah seorang pengerusi tetap perhimpunan, saya akan mengendalikan perhimpunan dan bercakap dengan seluruh warga sekolah...semestinya perkataan yang diucapkan mesti dijaga, manalah tahu kita tersilap cakap atau salah bagi info...kalau tersilap, cepat-cepat minta maaf terutama apabila menyebut nama atau pangkat seseorang..

    yang paling terbaru adalah saya present hasil kerja kumpulan depan ratusan pelajar dan lecturer daam 440++ dalam satu kuliah tu...dahla bahasa indonesia saya kurang bagus, namun saya terima cabaran apabila lecturer dan rakan-rakan memilih saya untuk menjadi presentor kumpulan kami..ada member saya cakap, kenapa tak tolak je tapi bagi saya kenapa perlu menolak??apabila kita diberi peluang melakukan sesuatu, ambil sahaja..just grab the opportunities :) lain kali mungkin kita tidak akan mendapat peluang seperti itu lagi...

    kalau kita rasa nervous, lidah kelu dan tidak dapat berkata apa-apa, cuba senyum telan air liur dan teruskan lagi percakapan...ada kawan saya yang memang gemuruhnya sangat tinggi sampaikan terketar-ketar bila memegang kertas dan suaranya pula tergagap-gagap walhal hanya bercakap di dalam kumpulan, seramai 8 orang...memang gementar itu akan ada, namun pengawalan yang baik dapat membantu kita untuk kelihatan lebih yakin dan tenang apabila bercakap.

    sebelum memulakan pengucapan, bolehla kita mulakan dengan doa agar segalanya berjalan lancar.."Ya Allah..lapangkanlah dadaku, mudahkanlah sgala urusanku, lepaskanlah simpul pengikat lisanku,agar mereka memahami perkataanku"

    ayuh!!jangan takut lagi untuk berbicara di khalayak ramai, saya yakin memang ramai yang tidak suka,tidak mahu dan belum pernah bercakap di hadapan orang ramai...alasannya??malu, takut, tak biasa..ohh kalau kita tak cuba sampai bila-bila kita tidak akan berpeluang dan sampai bila bila kita tidak dapat membiasakan diri kita...

    menjadi perhatian??mungkin juga, semua orang akan memandang kita dari atas sampai bawah..apa jua yang kita lakukan akan menjadi perhatian, namun begitu ia merupakan pengalaman yang sangat best!!!belum cuba belum tahu :D jikalau kita pandai membuatkan suasana ceria, berjaya buat orang ketawa kita pasti akan menjadi ingatan dan dalam masa sekejap sahaja ramai orang yang kenal dengan kita...oops, bukanlah mengejar populariti semata-mata namun pengalaman itu hanya boleh dirasa bila kita sendri yang melakukannya, all the best!!



    p/s: jom main online game!!

    bercakap di khalayak ramai bukanlah perkara yang mudah..

    Assalamualaikum...

    siapa kat sini pernah bercakap di hadapan khalayak ramai??apa perasaan anda??gementar?gemuruh... oh, itu sememangnya perkara biasa..walaupun dah berpuluh-puluh tahun pengalaman dalam bidang motivasi,pengacaraan tapi perasaan berdebar-debar ketika berada di depan orang ramai itu merupakan perkara biasa..namun begitu, ia bergantung kepada bagaiman kita dapat mengawal rasa gementar dan gemuruh ketika tengah bercakap di depan orang ramai.




    setiap orang sudah pasti akan merasa berdebar atau gementar untuk menyusun dan menutur kata-kata di depan orang ramai namin begitu pengalaman dan bagaimana kita mengawal keadaan boleh mengatasi perasaan tersebut...pengucapan awam merupakan perkara yang sangat penting terutama kepada seorang pemimpin yang ingin menyatakan sesuatu kepada orang ramai...

    kalau nak share tips tu rasanya banyak je, tapi saya kat sini nak menceritakan pengalaman saya berucap di khalayak ramai...semenjak saya berumur 5 tahun saya telah dipilih oleh cikgu tadika saya untuk berpidato, tapi masa tu pidato versi kanak-kanak laa..mula-mula kita mungkin rasa takut dan berdebar-debar tapi bila kita dah mulakan dengan ucapan selamat, kata alu-aluan kemudian berjenaka sedikit perasaan itu akan hilang dan kita akan selesa untuk bercakap..

    kemudian apabila masuk sekolah rendah saya juga banyak kali dipilih oleh sekolah untuk program bercerita dan sebagainya...mungkin sebab saya merupakan seorang yang bersuara lantang dan bercakap dengan jelas..masa tu saya mula belajar bagaimana mengawal perasaan bila rasa berdebar-debar..kalau takut nak bertentang mata dengan audience, cuba pandang ke tempat lain seketika fokus pada perkara yang nak diperkatakan kemudian tarik nafas dalam-dalam dan pandang orang ramai balik :)

    masa sekolah menengah juga saya merupakan salah seorang pengerusi tetap perhimpunan, saya akan mengendalikan perhimpunan dan bercakap dengan seluruh warga sekolah...semestinya perkataan yang diucapkan mesti dijaga, manalah tahu kita tersilap cakap atau salah bagi info...kalau tersilap, cepat-cepat minta maaf terutama apabila menyebut nama atau pangkat seseorang..

    yang paling terbaru adalah saya present hasil kerja kumpulan depan ratusan pelajar dan lecturer daam 440++ dalam satu kuliah tu...dahla bahasa indonesia saya kurang bagus, namun saya terima cabaran apabila lecturer dan rakan-rakan memilih saya untuk menjadi presentor kumpulan kami..ada member saya cakap, kenapa tak tolak je tapi bagi saya kenapa perlu menolak??apabila kita diberi peluang melakukan sesuatu, ambil sahaja..just grab the opportunities :) lain kali mungkin kita tidak akan mendapat peluang seperti itu lagi...

    kalau kita rasa nervous, lidah kelu dan tidak dapat berkata apa-apa, cuba senyum telan air liur dan teruskan lagi percakapan...ada kawan saya yang memang gemuruhnya sangat tinggi sampaikan terketar-ketar bila memegang kertas dan suaranya pula tergagap-gagap walhal hanya bercakap di dalam kumpulan, seramai 8 orang...memang gementar itu akan ada, namun pengawalan yang baik dapat membantu kita untuk kelihatan lebih yakin dan tenang apabila bercakap.

    sebelum memulakan pengucapan, bolehla kita mulakan dengan doa agar segalanya berjalan lancar.."Ya Allah..lapangkanlah dadaku, mudahkanlah sgala urusanku, lepaskanlah simpul pengikat lisanku,agar mereka memahami perkataanku"

    ayuh!!jangan takut lagi untuk berbicara di khalayak ramai, saya yakin memang ramai yang tidak suka,tidak mahu dan belum pernah bercakap di hadapan orang ramai...alasannya??malu, takut, tak biasa..ohh kalau kita tak cuba sampai bila-bila kita tidak akan berpeluang dan sampai bila bila kita tidak dapat membiasakan diri kita...

    menjadi perhatian??mungkin juga, semua orang akan memandang kita dari atas sampai bawah..apa jua yang kita lakukan akan menjadi perhatian, namun begitu ia merupakan pengalaman yang sangat best!!!belum cuba belum tahu :D jikalau kita pandai membuatkan suasana ceria, berjaya buat orang ketawa kita pasti akan menjadi ingatan dan dalam masa sekejap sahaja ramai orang yang kenal dengan kita...oops, bukanlah mengejar populariti semata-mata namun pengalaman itu hanya boleh dirasa bila kita sendri yang melakukannya, all the best!!



    Friday, August 20, 2010

    time flies so fast

    the a-level seniors already got their results....most of them got 15points,which is all A's but  there were some of them who did not achieve cut off- points. hurm,i felt so nervous..i'm in sem 3 already and i'll be sitting for a-level exam June next year...

    time flies so fast

    when i was alone, i had ever think that what should i do to improve myself...is it because i'm not as genius as them??or i'm not as hardworking as them??maybe i wasted a lot of my times...and now,i'm 19 already and in the process of adult-to-be..i should act like an adult be more matured in making decision and do something..

    time flies so fast

    last year,my aunt haven't married yet but for this time being,her son is already 2 months and half...that's mean in just one year,a people can easily change their status from single to someone's fiance..then,become a wife and suddenly a mother...wow,that was so fantastic!!her status keep changing from nothing to a mother with the precious baby...this is a fact and shows that a normal person can be an extra-ordinary person just in a short period of time with the great efforts..

    time flies so fast

    today is already the 10th day of fasting month...there were 20 days to go for hari raya aidilfitri...can't wait to go home already :)) waoawaoawaowoa....time flies so fast until i don't have enough time to make revision and studies...right after hari raya holiday i got the real ielts exam on 25 september...so nervous~cuak3

    credits to google =)

    yeah,jgn menunda...masa lebih bernilai dari emas..weeeee~

    p/s:wish me best of luck...luv u all...muax3!!!!

    nuffnang

    LinkWithin

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...