nuffnang

Tuesday, August 31, 2010

sudah merdekakah kita??

credits to google =)





selamat hari merdeka kepada semua...sedar tak sedar dah 53 tahun negara kita mencapai kemerdekaan..
kalau kita singkap sejarah zaman dahulu,sudah banyak pergorbanan yang telah pemimpin negara kita lakukan demi mengecapi kemerdekaan samapi ke hari ini..

persoalan sekarang,adakah kita sudah merdeka???tepuk dada tanyalah diri sendiri...
tanpa kita sedari sampai saat ini rupanya kita masih lagi dibelenggu penjajahan dalam pelbagai cara...
penjajahan dari segi pemikiran dan cara hidup,penjajahan yang kita sendiri pun tidak perasan yang sebenarnya kita masih dijajah!!!

masalah sosial dalam kalangan remaja makin menjadi-jadi ..lihat sahaja di dada-dada akhbar...
makin hari makin menjadi-jadi,kes yang sama berulang-ulang...pasangan remaja ditangkap khalwat,
pasangan remaja dicekup,kes pembuangan bayi,merempit,dan macam-macam lagi

merempit sana sini tak kira bulan puasa atau tidak..

kes pembuangan bayi pun makin menjadi-jadi...sunguh menyayat hati bila tengok bayi yang baru dilahirkan dibuang merata-rata ibarat sampah...sudah hilangkah sifat kemanusiaan???sedangkan binatang pun tahu menjaga anak...ada yang buang dalam tong sampah,dalam lubang tandas dan ada yang tanam hidup-hidup..


bayi yang tidak berdosa ini menjadi mangsa kerakusan dan nafsu serakah insan-insan yang tidak berperikemanusiaan...nyawa yang suci ini terpaksa menerima balasan akibat perbuatan manusia bertopengkan syaitan..hanyut dengan godaan dunia,lalai dengan keseronokan bercinta..




sungguh sedih dan menyayat hati bila kulihat semua gambar-gambar ni...
yang menjadi persoalannya semua remaja-remaja yang melakukan perbuatan terkutuk ni adalah anak merdeka...anak yang lahir di zaman kemerdekaan,inikah yang dinamakan erti kemerdekaan yang sebenar??bebas melakukan apa sahaja mengikut hawa nafsu tanpa mengira batasan??

ada remaja seawal umur 13 tahun pun sudah melahirkan anak hasil perbuatan terkutuk dengan teman lelaki..dan hasilnya,anak yang dilahirkan dibuang dan disorokkan agar tidak diketahui umum...berapakah nilai satu nyawa??tidakkah mereka tahu bahawa mereka telah membunuh satu nyawa yang tidak berdosa??ramai lagi pasangan yang lama berkahwin tapi tidak berhasil menimang cahaya mata namun remaja-remaja bermasalah ini sewenang-wenangnya membuang bayi mereka sebegini..

selamat menyambut hari kemerdekaan kepada semua...
semoga kita dapat memahami erti kemerdekaan yang sebenar..
buka hati,buka minda...fikir-fikirkanlah.....


hasil tulisan:jaa
gambar:google
Post a Comment

nuffnang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...