nuffnang

    Thursday, September 13, 2012

    Sesi refleksi diri

    Assalamualaikum.........


    sebagai manusia biasa, saya pun tak pernah lepas dari membuat kesilapan...saya hanyalah insan yang lemah yang hanya berpijak di bumi pinjaman Allah s.w.t yang cukup indah ini...subhanallah...saya diberikan nikmat rezeki yang melimpah ruah tak pernah putus putus mendapat nikmat dari-Nya, tak pernah pun terpaksa berlapar mengikat perut dan tak cukup makan pakai...terasa sangat beruntung kalau nak dibandingkan dengan saudara saudara seIslam yang terpaksa menderita menahan kesakitan dan kelaparan (T_T)



    tetapi diri ini masih belum bersyukur..astaghfirullahala'zim....nafsu syaitan selalu membelenggu diri, sudah ada keperluan yang mencukupi namun masih ingin melayan kehendak yang tak perlu pun...perasaan geram dan marah memang sinonim kalau tidak dapat buat sesuatu yang diinginkan...menghamburkan kata-kata yang kurang menyenangkan dikala merasa diri tertindas, dimarah atau melakukan kesilapan yang memang tidak patut dibuat...bukankah itu semua ujian Allah?Allah ingin melihat tahap mana kesabaran dan keimana hamba-hambanya...tidakkah kamu ingin berada dalam kalangan orang-orang yang beriman? *kesat air mata*


    "Hai orang-orang yang beriman, jadikanlah sabar dan shalat sebagai penolongmu, sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar." (Al-Baqarah : 153)


    pagi ini bangun pagi, sangat pagi pukul 3 pagi...hati rasa resah gelisah dan bersalah....kenapa aku pergi meluahkan kekusutan hati aku kepada manusia?manusia biasa yang mungkin seperti aku juga, punya perasaan marah, sakit hati, geram dan sebagainya...kenapa tidak luahkan kepada yang Maha Esa, yang maha berkuasa, yang maha pengasih dan penyayang???kenapa?sungguh keluar dari landasan :(


    segera aku bangun dan bangkit, berwuduk dan bersujud kepada-Nya...luahkan segalanya, memohon keampunan di atas dosa-dosa yang lalu...Ya Allah....aku dapat rasakan betapa lemahnya diri ini, seorang hamba yang hidup di atas muka bumi ini dengan semua benda pinjamanMu...seorang insan yang kerdil memohon kepada Allah yang maha agung...aku dapat rasakan tenangnya hati ni, nikmatnya hidup ini...sungguh! nikmatMu terlalu banyak dan tidak dapat digambarkan dengan kata-kata....ibtila' yang sedikit itu hanyalah asam garam kehidupan :)


    mari berzikir dan menjadi hamba! zikir terapi diri oleh Hafiz Hamidun :)





    rancang apa yang hendak dilakukan pada hari ni, mulakan harimu dengan niat yang betul...insyaAllah perjalanan hari ini akan lebih lancar dan diredhai-Nya ^_^



    No comments:

    nuffnang

    LinkWithin

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...