nuffnang

    Friday, February 3, 2012

    Hafalan solat Delisa : movie review

    Assalamualaikum....


    Setelah mendapat review dari beberapa rakan ada yang kongsi menerusi facebook dan twitter, hari ini saya  tengok jugak cerita ni, hafalan solat Delisa...


    ok saya bagi sinopsis je dulu sikit... Delisa ni adalah seorang kanak-kanak riang yang suka main bola dan dia adalah anak bongsu dari 4 beradik perempuan..kisah ini digambarkan berlaku di Acheh dan pada saat itu berlakunya Tsunami yang dasyat sehingga semua adik beradik dan ibunya meninggal dunia...Delisa memang sangat tabah dan boleh menerima takdir walaupun dia kehilangan orang yang tersayang dan sebelah kakinya...dia kini tinggal bersama-sama ayahnya..




    cerita ini adalah adaptasi dari sebuah novel karya Tere Liye...this is one of the must watch movie ^^ . serius saya sendiri boleh menghayati kisah ini sampai mengalirkan air mata..sob...sob...Malaysia patut contohi movie yang macam ni, tak payahlah nak buat cerita pasal kekasih yang berpelukan antara bukan muhrim dan sebagainya...tapi cerita yang boleh menyentuh hati penonton, seolah-olah rasa tercuit hati ini bila menonton....barulah boleh menghayati :)


    banyak adegan yang saya rasa sweet dalam cerita ni terutama bila Delisa bagitahu mak dia "Delisa sayang umi kerana Allah" subhanallah!! kanak-kanak kecil itu pun boleh berkata-kata begitu..kita kecik-kecik dulu?? termasuk yang mereka sangat bagus solat berjemaah bersama-sama walaupun ayah tiada di rumah...pandai betul ibu sama ayah membesarkan anak-anak sampai macam tu :)


    saya suka sebab kanak-kanak dalam cerita ni sangat pandai berlakon, mengalirkan air mata, sampai kita yang menonton ni pun turut sama merasakan apa yang mereka rasa...kan betul, kita mungkin pada awalnya buat sesuatu kerana sesuatu...tp bila dah lama-lama dan kita dah tahu, barulah kita akan sedar yang kita buat itu kerana apa dan kita pun akan ikhlas kerana Allah S.W.T...boleh tengok juga pegangan agama masyarakat sekitar itu kuat agama....

    Jom tengok cerita ni dan nilaikan sendiri..







    Thanks for reading :)

    7 comments:

    nur amalina athman said...

    nak tngok kat tv, tak langgan astro first.. tingin gak nak tngok..
    ni dh ada kat youtube, nak tngoklaa..:)

    man yusoef said...

    grrr..nak buat gak review pasal cerita ni..haha..dah ada kat youtube lah..kalau cerita Islamic camnih, prefer cerita dari Indo..best!

    Anonymous said...

    Tapi diorg langsung x nk kredit malaysia tolong diorg time tu. Yg dihebat2 kn kapal US dgn palang merah. Padahal SMART team dr malaysia la yg smpi dulu..Hmm..

    sjaa64 said...

    @nur amalina- yup tengok2, serius best!!! :)

    sjaa64 said...

    @man yusoef- hehe, buat jangan tak buat!!! betul2.banyak citer yg best kat indo ni sebenarnya :)

    Anonymous said...

    penah baca novel die..valaupun nipis (x tbal mcm novel cintan cintun lain), isi nye ttp tip top...sedy gila...good job...
    (x sbr nak tngok movie die lak...adakah sama tip top mcm novel nye..heheheh

    Anonymous said...

    insyaAllaah, Desember 2012, satu lagi novel Tere Liye bakal dirilis movie-nya di indonesia: Bidadari-bidadari Surga.

    nuffnang

    LinkWithin

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...