nuffnang

    Monday, February 6, 2012

    Salahkah aku dilahirkan kidal??

    Assalamualaikum.....


    Sebelum tu nak tanya siapa kat sini yang kidal??cepat angkat tangan dan komen...eh, tetiba macam FB pulak..hehe, ke ada yang tak tahu kidal tu apa? kidal adalah kecenderungan seseorang menggunakan anggota tubuh bahagian kiri dalam melakukan tugas seharian.. orang-orang sebegini termasuk saya sendiri cenderung menggunakan tangan kiri untuk buat apa saja seperti sikat rambut, menulis, main badminton, pegang pisau, main bowling dan macam-macam lagi...





    memang dalam adat timur kita penggunaan tangan kiri selalu sahaja dianggap tidak sopan, ye memang betul kita boleh cuba menggunakan tangan kanan untuk buat perkara seperti makan, berjabat tangan dan menghulurkan sesuatu kepada orang lain dengan menggunakan tangan kanan, tapi secara tiba-tiba kita akan menggunakan tangan kiri..maksud saya, kalau orang tu dah memang kidal spontaneously dia akan menggunakan tangan kiri untuk capai sesuatu sebab memang dah dominan guna tangan kiri dan tangan kiri lebih kuat dari kanan... bukan saya nak menyangkal atau menolak kesucian menggunakan tangan kanan, tetapi kadang-kadang orang normal harus memahami golongan istimewa seperti kami (^_^)v



    pelikkah orang kidal??salahkah mereka?degilkah mereka?? sebenarnya dah banyak kali orang cakap kat saya cuba buat sesuatu dengan tangan kanan, nampak kekok sangat buat dengan tangan kiri...sebenarnya, menurut kajian hanya ada 10%-15% sahaja manusia yang kidal...tidakkah anda merasa itu suatu keistimewaan???  tapi dalam ramai-ramai hanya 1% sahaja yang boleh menggunakan kedua-dua tangan dengan cekap ataupun dipanggil ambidextrous..teringin jugak nak jadi ambidextrous, tapi memanglah, kalau saya masak, saya akan cenderung memotong dan memegang sudip atau sendok menggunakan tangan kiri, tapi apa boleh buat?? tidakku pinta jadi begini (T__T)



    sebenarnya dari kecil kecenderungan menggunakan tangan kiri tu sudah terserlah seperti dulu masa kecik-kecik kan mak cakap makan mesti guna tangan kanan, pastu menulis guna tangan kanan..yelah masa kecik makan mana pakai sudu pun, jadi sejak saya kecil dalam 3 atau 4 tahun macam tu mak pakaikan gelang pada tangan kanan saya supaya sebelum makan saya akan cek dulu tangan kanan yang harus diguna untuk makan...jadi benda ni sudah saya praktikkan sejak saya kecil lagi, sebab tu makan dengan tangan kanan lebih dominan bagi saya..tapi bila bab makan dengan sudu, saya selalu fail :'( memang tanpa disedari saya menyuapkan makanan menggunakan sudu guna tangan kiri, pastu bila dah sedar baru tukar balik..tahu tak benda tu spontaneous????kalaulah anda mengerti -,-'





    lepas tu bab menulis, masa saya tadika selalu kena marah dekat cikgu sebab guna tangan kiri...cikgu cakap ok semua pegang pensil guna tangan kanan, lepas tu kita diajar tulis ABC bla-bla kan....dua tiga huruf pertama saya akan tulis guna tangan kanan, tapi tanpa saya sedari saya akan mengalihkan pensil tu ke kanan kiri...boleh bayangkan tak??kemudian bila cikgu nampak dia akan suruh saya tukar balik pensil ke tangan kanan, lepas tu saya buat lagi benda yang sama....nampak sangat yang orang kidal kekadang dia tak sedar pun sebenarnya dia buat benda tu pelik, dari yang lain tapi orang lain pula yang pandang pelik..huhuhuhuhu... sedihh... salah satu diskriminasi bagi orang kidal adalah kerusi yang ada meja tu belah kanan, jadi agak menyukarkan kita untuk menulis...kekadang saya tumpang meja orang belah kiri untuk menulis...hahaha..




    Berdasarkan gambar diatas, bolehla dikatakan orang yang cenderung menggunakan tangan kiri lebih kreatif, pandai berimaginasi dan berkebolehan dalam muzik manakala bagi orang normal yang cenderung menggunakan tangan kanan akan lebih senang menguasai bahasa, bidang penulisan,lebih berfikiran logik, saintifik dan pandai matematik...tapi kenapa saya rasa saya keduanyaa???haaha *tamak* ok lah, saya sendiri merupakan seorang yang tak kurang hebat dalam Mathematics and science masa masa sekolah...tapi saya jugak score subjek bahasa dan penulisan...sekarang ni major saya memang medic, belajar sains, mesti menghafal dan memahami tapi dalam masa yang sama harus kreatif dan pandai berimaginasi tentang anatomi manusia, perjalanan penyakit dan banyak lagilah..so macamana???


    sebenarnya tangan kanan saya tidaklah terlalu kaku, saya boleh menulis dengan tulisan cakar ayam dan lambat menggunakan tangan kanan..haaha =p tapi yang best, saya boleh menaip keyboard ataupun keypad dengan laju seperti yang saya tengah buat sekarang...saya juga rasa penggunaaan tangan ni sebenarnya ada dua, macam yang yang telah dipelajari iaitu nature and nurture..saya mungkin insan istimewa yang dapat keturunan dari mak cik saya yang turut juga kidal dan ada dua lagi adik saya yang kidal...tapi dalam masa yang sama environment dan cara kita dibesarkan juga mempengaruhi..seperti yang mak saya suruh makan dengan tangan kanan, sampai sekarang saya boleh makan dengan tangan kanan tapi benda lain masih dengan tangan kiri...



    satu je saya nak cakap, jangan memaksa...kalaulah anda ada anak yang nampak dia kidal tolonglah jangan paksa dia, jangan paksa dia guna tangan kanan untuk buat semua benda sebab benda tu akan buat anak anda jadi stress dan dia tak boleh berfikir dengan normal...betul saya cakap, kalau saya menulis dengan tangan kanan, fikiran saya jadi lambat dan saya sukar menyambungkan satu perkara dengan yang lain...jadi biarkan dia bebas menggunakan kelebihan kidal itu supaya perkembangan dia normal, takde masalah pun...saya tetap membesar normal, pandai, boleh bercakap dengan lancar dan berfikiran kreatif (puji diri nampak, kahkah :p)..ni bukan saya cakap kosong, saya dah tanya kawan yaang juga kidal, kalau dia guna tangan segala kerja dia akan jadi lambat dan terbantut..nak fikir pun ambil masa dan tersekat-sekat..owhh, jadi jangan sesekali memaksa kecuali untuk sesuatu adat dan adab seperti makan minum dan berjabat tangan...heeeee ^^






    kalau anda nak paksa orang kidal guna tangan kanan, kenapa anda yang normal tidak cuba guna  tangan kiri pulak...tengok senang ke tidak???kalau anda rasa senang boleh menggagahkan kedua-dua tangan masa buat kerja, menulis pun boleh tulis atas dua kertas yang berbeza guna tangan kanan dan kiri, anda memang hebatt!!bravo!!! dan masa tu baru saya akan jeles dengan anda sebab sekarang ni saya tak rasa pun saya jelous dengan orang yang guna tangan kanan sebab saya rasa saya lagi istimewa daripada anda..hehehe...Jom layan lagu jangan menyerah dari D'masiv ni, rasa macam kena sangat dengan situasi sekarang :)




    Setiap manusia diciptakan berbeza-beza oleh Allah S.W.T, masing-masing ada kekurangan dan kelebihan yang tersendiri... Gunakanlah kelebihan itu sebaiknya, dan cubalah perbaiki kelemahan yang ada, sememangnya tidak ada manusia yang sempurna


    p/s: seseorang telah membuatkan saya rasa rendah diri bila bergelar kidal semalam setelah 20 tahun saya tak pernah rasa benda tu, anda telah membuat saya terguris, terima kasih (T_T)



    24 comments:

    Nazrul Izzat said...

    takde maknenyer nak bersedih hati...awesome ape left-handed..
    im a left-handed too.. ;)
    tapi yg bab kerusi tuh mmg terasa diskriminasi btol laa..haha..kne ade invention n inovation utk lef-handed..huhu..
    chill ok..yg tak left-handed tuh ckap kat die>> kau mampu?? :))

    cikmawar said...

    kidal tu satu keunikan. :)

    nur amalina athman said...

    Tapi saya rasa org yg dilahirkan kidal adalah satu kelebihan. selalunya org yg dilahirkan kidal ni kreatif.

    Dan saya suka tengok org yg kidal potong sayur, menulis, atau pegang apa2..hehe..seronok ja tengok.:)

    NuReLLe said...

    my fren..medic student pun kidal gak...:D

    anakpakcikali said...

    mase sekolah dulu,sape kidal mesti teror math.awk mesti teror math ni.hehehe.saye pernah kidal mase kecik.tapi sme mcm awk la asek kene mrh je.ayah saye yg marah sbb saye makan pun gune tgn kiri.sekarang dah tak kidal.kidal tu special tau.tak ramai yg kidal :)

    Mysara Ab Rahman said...

    ibu mai pn kidal...
    zaman skolah dulu biasala ada org ckp mcm2, last2 dye pandai tulis guna tangan kanan n kiri
    tp kalu buat pape kje umah, sure kiri...

    toyolkiut said...

    yup, sy jg kidal..
    apa2 aje yg perlukan kkuatan tangan, sy mmg guna tangan kiri..
    bkn stakat mnulis, tp makan dngn sudu pun sy ttp guna tangan kiri..

    NIZAM said...

    Jaa,

    Orang kate, orang kidal ni cerdik. taktau la ye ke tak. dlm adik beradik sy pun, kakak dan adik sy kidal.

    ape plak tgn kanan ke tgn kiri ke, tu kan keistimewaan masing2. ape lak nak cakap bukan2. kn? jaa, marah kat orang tu. huhu.

    sjaa64 said...

    @nazrul izzat- yeayy!!!left-handed,gimme five! :) hehehe..dah ok dah sekarang, malam tadi je rasa agak sedih..huhu...

    yang kerusi tu betull, kena bagi idea jugak ni, mentang-mentang kita punya geng left-handed sikit kan..hukhuk

    btw, thanks!!

    sjaa64 said...

    @cikmawar- thanks, i'm glad to hear that ^^

    sjaa64 said...

    @nurelle- ohh, ok la tu..ada geng!haha




    @sitihanisahali- yeke??mana tau ni?hehehehe...bolehla dikatakan teror gak..hehe...


    sekarang awak dah tak kidal?biar betul?apa awak buat???kongsi la ngan sayaaa (T_T)

    sjaa64 said...

    @nur amalina athman- thank youuu =D ok saya akan anggap ia satu kelebihan (^_^)

    sjaa64 said...

    @mysara- saya boleh je tulis guna dua dua tangan, tapi yang kanan sgt buruk macam budak tadika..huhuhuh..tulis pun lambat..


    lagipun mmg tak boleh nak ubah dah tabiat guna tangan kiri..apa boleh buat kan...

    sjaa64 said...

    @ ?- kitaaa serupaaa!!gimme five!!

    sjaa64 said...

    @nizam- thank you nizam :D eaaa, ramai family dia kidal, genetic gak ni..hehehehe...


    takdelah sampai nak marah, cuma cara dia cakap masa saya tak sedar pun minum pegang gelas guna tangan kiri tu buat saya rasa down...tak tahu kenapa sensitif sangat semalam, mungkin sebab dah banyak kali dia cakap seolah-olah saya teruk..tapi kita tak sedar :"(

    Spongebob Tercekik said...

    nak belajar tulis guna dua2 tangan

    Zarith said...

    like lah entry ni..tkde beza pun orang tangan kiri ngn kanan..lain orang lain caranya..jgn r touching sngt ek..he2..singgah2 la blog sy..blog bru..bnyk entri psl remaja dan perhubungan sosial..tq

    Zarith said...

    like lah entry ni..tkde beza pun orang tangan kiri ngn kanan..lain orang lain caranya..jgn r touching sngt ek..he2..singgah2 la blog sy..blog bru..bnyk entri psl remaja dan perhubungan sosial..tq

    nissa said...

    ha'ah btol le..kekadang tu rasa diri ni cam hina ngat bila ada yg menjeling bila kita ceduk nasi, mkn minum guna tgn kiri..tp nak wat camne..kalau pakai tgn kanan berterabur nasi tu pastu lambat...dah jd cam org yg x reti buat keje plak....btol ckp awk tu automatik tgn kiri yg akan bertindak pantas tanpa kita sedari...anak sy suka buat tulisan terbalik mirror @ menulis mula dr belah kiri cam tulisan jawi,sy rasa maybe dulu dia sebenarnya nak ikut sy jd kidal tp coz sy slalu marah dia jd dia guna tgn kanan...then jd le camni...unik kan..

    nissa said...

    ha'ah btol le..kekadang tu rasa diri ni cam hina ngat bila ada yg menjeling bila kita ceduk nasi, mkn minum guna tgn kiri..tp nak wat camne..kalau pakai tgn kanan berterabur nasi tu pastu lambat...dah jd cam org yg x reti buat keje plak....btol ckp awk tu automatik tgn kiri yg akan bertindak pantas tanpa kita sedari...anak sy suka buat tulisan terbalik mirror @ menulis mula dr belah kiri cam tulisan jawi,sy rasa maybe dulu dia sebenarnya nak ikut sy jd kidal tp coz sy slalu marah dia jd dia guna tgn kanan...then jd le camni...unik kan..

    Anonymous said...

    sy pn sdh org ckp mcm 2,tp lps bc blog ni,sy rase sy istimewa,org 2 xreti besyukur dh kekuasan Allah,sb 2 die bley pndang hina ,xpela,ape2 kte smua sma,kte ad keistimewaan sendiri kn2,;-)

    Unknown said...

    i'm lefthanded to! bangge kot jadi orang kidal nie. special! tapi..hahaha..memang selalu berlaga tangan la bila menulis kat dewan kuliah. bila makan ramai2 kat restoran pun memang banyak nasi jatuh dlm pinggan dripada yg msuk mulut..hehehe.. tapi it's okay! still proud to be one of left handed people. alhamdulillah..

    Anonymous said...

    akak budak medic?:D..sya pun kidal jugak n amik medic jga InsyaAllah.. hmm..betull..oorg kidal msti rsa slalu didiskriminasikan..bygkan kalaulah semua org kidaldipaksa untuk guna tgn kanan seumur hidupny,maka dlm dunia ni pupusla golongan org yg kidal..xda lgi kidal dlm dunia ni..betul x?sya pun rsa apa yg akak rsa..rmai org pertikai knp x cuba belajar guna tgn kanan?n sy setuju dgn jwpn akak..org normal cuba dulu utk blajar guna tgn kiri,susah ke senang..rmai ckp x da alasan utk sesuatu tpi diorang x fhm apa yg org kiri alami..xpa akak..let us prove to them kidal juga bleh berjaya,pandai dlm math n science,sbb kita ni SPECiAL..:D.. salam ukhuwah..

    Anonymous said...

    akak budak medic?:D..sya pun kidal jugak n amik medic jga InsyaAllah.. hmm..betull..oorg kidal msti rsa slalu didiskriminasikan..bygkan kalaulah semua org kidaldipaksa untuk guna tgn kanan seumur hidupny,maka dlm dunia ni pupusla golongan org yg kidal..xda lgi kidal dlm dunia ni..betul x?sya pun rsa apa yg akak rsa..rmai org pertikai knp x cuba belajar guna tgn kanan?n sy setuju dgn jwpn akak..org normal cuba dulu utk blajar guna tgn kiri,susah ke senang..rmai ckp x da alasan utk sesuatu tpi diorang x fhm apa yg org kiri alami..xpa akak..let us prove to them kidal juga bleh berjaya,pandai dlm math n science,sbb kita ni SPECiAL..:D.. salam ukhuwah..

    nuffnang

    LinkWithin

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...