nuffnang

Friday, October 26, 2012

selamat hari raya Aidiladha :)

Assalamualaikum........


tahun ni masuk kali ke dua aku merayakan aidil adha di bumi jakarta....Alhamdulillah masih boleh solat sunat hari raya seperti biasa...tadi sebenarnya beria nak solat sunat dekat court tennis tapi bila sampai je mereka dah start solat....jadi kami pun berjalan ke masjid nurul hikmah, nasib baik sempat :D



walaupun raya bukan bersama keluarga, hanya kawan-kawan di sisi tak kisahla kan, raya ni bukan tengok atas dasar makanan, kemeriahan atau sambutan tetapi bagaimana kita menghargai dan menghayati pengorbanan nasi Ibrahim a.s sanggup nak korbankan anak sendiri dan nabi Ismail juga sanggup kerana mereka tahu itu adalah suruhan Allah s.w.t...lihatlah betapa tingginya ketakwaan dan keimanan mereka...sanggup dan redha melakukan apa sahaja suruhan Allah 



tadi khutbah lepas solat macam biasala cerita tentang pengorbanan nabi Ibrahim kan, tapi yang agak terkesan adalah tentang rasa bersukur dan kehambaan...kita tak sedar sebenarnya nikmat yang kita dapat sehari-hari ini sungguh besar, tidak ternilai...nikmat sihat, nikmat hidup di bumi menghirup udara...subhanallah!! sedarkah kita?? Allah hanya memberi kita secara percuma semua itu, langsung tak minta apa-apa bayaran...kalaulah tidur dekat hotel kena bayar 500ribu rupiah satu malam, ini langsung tak perlu bayar...tidak bersyukurkah kita?? bayarannya hanya buat apa yang Allah suruh, tinggal segala laranganNya...bunyi senang kan? tapi haruslah bermujahadah dan istiqamah, insyaAllah ^^



kami lepak dalam bilik bukan sebarang lepak, makan brownies dengan kerepek singkong pemberian murabbi kami,heheee...dia pergi bandung lepas tu buat suprise datang rumah malam-malam...kaget kami dibuatnya...kawan ajak tengok short film tomato 2.0...best...sape belum tengok tomato 1.0 silat tengok yang tu dulu, lepas tu layan kat bawah ni..hehee







"Supaya aku mengerjakan amal-amal yang soleh dalam perkara-perkara yang telah aku tinggalkan". Tidak! Masakan dapat? Sesungguhnya perkataannya itu hanyalah kata-kata yang ia sahaja yang mengatakannya, sedang di hadapan mereka ada alam barzakh (yang mereka tinggal tetap padanya) hingga hari mereka dibangkitkan semula (pada hari kiamat). 

[Surah Al-Mu'minuun : 99-100]





melakukan perubahan itu bukanlah satu pilihan, tapi kemestian



macam lari tajuk sikit kan, padahal nak cerita pasal hari raya....heheee..selamat hari raya aidil adha kepada semua umat Islam...tadi saya sambut dekat kedutaan Malaysia di Jakarta...dapatlah jugak merasa daging korban..alhamdulillah :)



Post a Comment

nuffnang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...