nuffnang

    Showing posts with label dakwah. Show all posts
    Showing posts with label dakwah. Show all posts

    Monday, June 23, 2014

    kita yang perlukan Allah :)


    "Ingatlah, kamu ini orang-orang yang diajak untuk menafkahkan (hartamu) pada jalan Allah. Maka diantara kamu ada orang yang kikir, dan siapa yang kikir sesungguhnya dia hanyalah kikir terhadap dirinya sendiri. Dan Allah-lah yang Maha Kaya sedangkan kamulah orang-orang yang membutuhkan(Nya); dan jika kamu berpaling niscaya Dia akan menganti (kamu) dengan kaum yang lain, dan mereka tidak akan seperti kamu (ini)".(QS. 47:38)




    bismillah.

    tengah mengaji, then come across this ayat.
    banyak kali dah baca, tapi entah mengapa kali ni Allah bagi perasaan yang luar biasa, rasa sangat sebak bila baca...mungkin Allah nak bagi reminder buat diri ini T_T

    Sebenarnya Allah tak perlu pun harta yang kita nafkahkan tu, sebab Dia Maha Kaya, tapi kitalah yang sangat memerlukannya... kita dianjurkan bernafkah dan berjihad itu, hanyalah agar kita dapat pahala dan balasan yang baik...

    kita memberi sesuatu yang bukan milik kita pun sebenarnya, tapi balasan kebaikan dan pahala tu kita dapat subhanallah...maha pemurah kan Allah? 

    Kemudian Allah sambung ayat "Jika kamu berpaling dan kembali menjadi kafir setelah beriman, maka Allah akan menghancurkan kamu, kemudian mengganti kamu dengan kaum yang lain yang tidak seperti kamu yang bersedia bernafkah, berjihad, melaksanakan perintah, dan menjauhkan diri dari larangan-Nya.

    teringat kata2 seorang kakak waktu mukhayam lepas, yang mana kita insya Allah tidak sampai tahap menjadi kafir namun
    apabila kita sudah faham agama Allah, yakni Allah suruh kita menjadi abid dan khalifah di muka bumi, menegakkan agama Allah, menyampaikan kepada orang lain untuk menegakkan kembali ustaziatul alam tetapi kita berpaling, samalah keadaan kita seperti mereka.

    nauzubillah....sangat2 terkesan, memang betul pun, kita ni takda apa pun, hanyalah orang biasa yang mana Allah langsung tidak memerlukan kita untuk berada di sini kalau kita sendiri yang memilih untuk berada di sini, namun ingatlah Allah dah cakap yang Allah akan gantikan kita dengan orang lain, yang nak taat kepada Allah, yang nak sampaikan agama ni pada orang lain yang berkejar kejaran nak rebut pahala dan syurga.

    namun tempat kita di mana?

    kita yang perlukan Allah.
    kita yang perlukan jalan dakwah ni.
    kalau kita tak nak, nak berhenti separuh jalan,
    nak give, nak stop....terserah...

    tiada siapa yang rugi.
    yang rugi hanyalah diri kita sendiri.
    kita yang mencelakakan diri kita sendiri.

    kalau kita tak nak, ramai lagi orang lain nak.
    kalau kita menyerah, ramai lagi yang nak bangkit berjuang.
    takda orang pun nak pandang kita.
    takda orang pun yang nak pujuk rayu kita kembali.
    takde.

    nak jadi loser sebelum sampai penamat?
    terserah. buatlah pilihan yang tepat.
    sebab memang betul, jalan ni memang panjang, berliku, banyak onak duri, banyak benda kena berkorban, masa, tenaga, wang, even benda2 yang mungkin kita suka buat dan kawan2.

    tapi kita kena yakin, jalan ini menjanjikan kemanisan di penghujungnya. yakinlah dengan janji Allah...janji Allah itu benar.

    biarlah kita bersusah2 di dunia sementara ni,
    supaya kita dapat hidup bersenang-senang secara infinity di alam yang kekal abadi, mendapat kemenangan agung, mendapat kenikmatan yang jauh lebih hebat dari apa yang kita bayangkan...

    subhanallah.
    tetaplah berjuang.
    sampai akhir hayat dikandung badan.



    hannah
    1859
    23062014

    Thursday, September 20, 2012

    coretan sang mutarabbi

    Assalamualaikum.......



    sedar tak sedar, Alhamdulillah aku sudah setahun berada dalam jalan tarbiyah ini....jalan yang mungkin dipandang enteng hanya untuk ustaz ustazah sahaja, yang mungkin dipandang sebelah mata...meskipun merangkak dan bertatih perlahan-lahan namun aku dapat rasakan perubahan dalam diri, dari segi pemahaman dan pemikiran....syukur kepadaMu ya Allah kerana masih memberi aku kesempatan untuk merasai betapa nikmatnya Islam yang mungkin sedari kecil aku anuti tetapi mungkin baru sekarang aku mengerti.



    mula-mula dulu mendengar perkataan usrah, mesti ingat perkara yang bosan, mendengar ceramah agama yang berulang-ulang sehingga mengantuk dan kene berkumpul di waktu orang lain sedap menikmati keseronokan dunia, berjimba dan tidur segalanya...oh mungkin itu persepsi usrah di zaman sekolah, ramai yang telah salah anggap, salah faham dan terus menerus menuding jari tanpa mengetahui apakah isi yang sebenarnya...



    dalam kotak pemikiran aku, banyak yang aku perlu berubah, jauh di sudut hatiku ini meronta ronta ingin berubah...berubah menjadi muslimah sejati, dan masuk ke dalam Islam secara keseluruhan...namun desakan hawa nafsu syaitan selalu sahaja menjadi alasan untuk terus berada di takuk yang lama, terus menerus melakukan dosa yang sama walhal dah tahu benda tu memang SALAH...aku tahu, ramai di antara kita yang sebegitu...takut pandangan orang, takut nanti orang kata kita dah berubah sekarang, dah tak nak kawan dengan kawan yang lama lagi dah....takut nak tulis post dan entry blog tentang Islam sebab takut nanti orang nilai apa yang kita tulis tu tak sama pun dengan apa yang kita di luar..astaghfirullahal'azim (T_T) 



    namun setiap kali ada liqa' dan usrah, hati aku kembali berbunga bertemu sang murabbi yang begitu pandai menyentuh hati ini sehingga kembali bersemangat lagi...bertemu dengan sisters yang sangat sporting dan baik membuatkan diri ini semakin hari semakin lama semakin cinta dengan ukhwah yang mereka bina....bina atas dasar cinta kepada Allah s.w.t....baru aku tahu pengertian ukhwah fillah yang hanya sekadar tahu saja...betapa ceteknya pengetahuan aku tentang Islam sebelum ini sehingga tidak mengetahui kewujudan pejuang pejuang agama yang menyebarkan dakwah dan ayat-ayat cinta Allah dan membentuk peribadi muslim sejati...



    keperibadian muslim perlu dibentuk, bukan diajar....selama ini orang suruh tutup aurat punyalah susah sebab apa?sebab tak faham....pakai baju lengan panjang pakai tudung, cukuplah tu...majoriti orang islam macam tu je kan..buat apa susah susah nak pakai stokin, tudung labuh bagai..kita bukan budak sekolah agama pun, tak payah nak tunjuk ustazah sangatlah! hurmmmmm..ramai yang ada persepsi macam ni, termasuklah diri ini namun dari hari ke hari selepas mengikuti tarbiyah kita akan faham dengan sendirinya..Alhamdulillah, apabila kita baca Al-Quran dan faham tanpa disuruh kita akan buat..buat dengan ikhlas, insyaAllah ^^



    namun sampai bila kita nak kekal sebagai mutarabbi (orang yang ditarbiyah) sahaja?hanya mengikut usrah dan liqa' yang dianjurkan tanpa ada usaha untuk membawa orang lain bersama-sama merasakan nikmatnya Ialam yang sebenar...membentuk keperibadian muslim ini memerlukan masa dan kefahaman, insyaAllah dengan menjadi seorang murabbi kita akan dengan sendirinya dapat membaiki diri sendiri untuk menjadi seorang yang lebih baik....fuh fuh fuh, kesat peluh...rasa macam ilmu belum cukup di dada, kita pun masih baru dalam banyak perkara tapi sampai bila kita nak tunggu kita betul-betul bersedia??nak tunggu ilmu cukup?sampai bila-bila pun tak akan dapat la kan....insyaAllah kita sama-sama berusaha!





    DAKWAH itu adalah sunah nabi yang paling utama....ramai yang nak ikut sunah nabi je kalau poligami, itu jelaaa....mari kita buat anjakan paradigma, kalau boleh nak sedarkan semua orang nak bagitahu semua orang supaya mereka semua faham....ramai yang tidak tahu dan masih tidak faham, itu semua tugas kita...tugas kita bersama, insyaAllah...aku selalu berdoa agar aku dapat kuat dan istiqamah sepanjang melalui jalan yang cukup panjang ini..


    SEMOGA ALLAH REDHA!



    nuffnang

    LinkWithin

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...