nuffnang

Monday, June 23, 2014

kita yang perlukan Allah :)


"Ingatlah, kamu ini orang-orang yang diajak untuk menafkahkan (hartamu) pada jalan Allah. Maka diantara kamu ada orang yang kikir, dan siapa yang kikir sesungguhnya dia hanyalah kikir terhadap dirinya sendiri. Dan Allah-lah yang Maha Kaya sedangkan kamulah orang-orang yang membutuhkan(Nya); dan jika kamu berpaling niscaya Dia akan menganti (kamu) dengan kaum yang lain, dan mereka tidak akan seperti kamu (ini)".(QS. 47:38)




bismillah.

tengah mengaji, then come across this ayat.
banyak kali dah baca, tapi entah mengapa kali ni Allah bagi perasaan yang luar biasa, rasa sangat sebak bila baca...mungkin Allah nak bagi reminder buat diri ini T_T

Sebenarnya Allah tak perlu pun harta yang kita nafkahkan tu, sebab Dia Maha Kaya, tapi kitalah yang sangat memerlukannya... kita dianjurkan bernafkah dan berjihad itu, hanyalah agar kita dapat pahala dan balasan yang baik...

kita memberi sesuatu yang bukan milik kita pun sebenarnya, tapi balasan kebaikan dan pahala tu kita dapat subhanallah...maha pemurah kan Allah? 

Kemudian Allah sambung ayat "Jika kamu berpaling dan kembali menjadi kafir setelah beriman, maka Allah akan menghancurkan kamu, kemudian mengganti kamu dengan kaum yang lain yang tidak seperti kamu yang bersedia bernafkah, berjihad, melaksanakan perintah, dan menjauhkan diri dari larangan-Nya.

teringat kata2 seorang kakak waktu mukhayam lepas, yang mana kita insya Allah tidak sampai tahap menjadi kafir namun
apabila kita sudah faham agama Allah, yakni Allah suruh kita menjadi abid dan khalifah di muka bumi, menegakkan agama Allah, menyampaikan kepada orang lain untuk menegakkan kembali ustaziatul alam tetapi kita berpaling, samalah keadaan kita seperti mereka.

nauzubillah....sangat2 terkesan, memang betul pun, kita ni takda apa pun, hanyalah orang biasa yang mana Allah langsung tidak memerlukan kita untuk berada di sini kalau kita sendiri yang memilih untuk berada di sini, namun ingatlah Allah dah cakap yang Allah akan gantikan kita dengan orang lain, yang nak taat kepada Allah, yang nak sampaikan agama ni pada orang lain yang berkejar kejaran nak rebut pahala dan syurga.

namun tempat kita di mana?

kita yang perlukan Allah.
kita yang perlukan jalan dakwah ni.
kalau kita tak nak, nak berhenti separuh jalan,
nak give, nak stop....terserah...

tiada siapa yang rugi.
yang rugi hanyalah diri kita sendiri.
kita yang mencelakakan diri kita sendiri.

kalau kita tak nak, ramai lagi orang lain nak.
kalau kita menyerah, ramai lagi yang nak bangkit berjuang.
takda orang pun nak pandang kita.
takda orang pun yang nak pujuk rayu kita kembali.
takde.

nak jadi loser sebelum sampai penamat?
terserah. buatlah pilihan yang tepat.
sebab memang betul, jalan ni memang panjang, berliku, banyak onak duri, banyak benda kena berkorban, masa, tenaga, wang, even benda2 yang mungkin kita suka buat dan kawan2.

tapi kita kena yakin, jalan ini menjanjikan kemanisan di penghujungnya. yakinlah dengan janji Allah...janji Allah itu benar.

biarlah kita bersusah2 di dunia sementara ni,
supaya kita dapat hidup bersenang-senang secara infinity di alam yang kekal abadi, mendapat kemenangan agung, mendapat kenikmatan yang jauh lebih hebat dari apa yang kita bayangkan...

subhanallah.
tetaplah berjuang.
sampai akhir hayat dikandung badan.



hannah
1859
23062014
Post a Comment

nuffnang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...