nuffnang

    Tuesday, September 15, 2015

    saya bukan orang gila doctor!

    ASSALAMUALAIKUM...


    Alhamdulillah dah masuk minnggu ke-4 di stase neurology..banyak benda baru yang aku belajar, almaklumlah sebelum ni di department paediatric dok main dengan budak-budak je, department dua yang sebelumnya radiology dan anestesi yang memang tak ada nak follow up dan visit patient dekat ward pun....so this is my first department that i need to follow up adults everyday..


    seperti yang aku ada nyatakan sebelumnya, tiap tiap hari tengok patients yang lemah tak bermaya, stroke, fraktur kepala, pendarahan, meningitis dll. rata-ratanya memang orang tua dengan pendengaran, penglihatan yang menurun, bercakap pun kekadang tak berapa nak menyambung dengan apa yang kita ucapkan...tak kurang pula dengan mereka yang dah mengalami dementia yang mana ingatannya sudah mulai berkurang.


    Alhamdulillah for this opportunity. somehow rasa nak nangis T_T

    Bila tengok ada orang yang memang sangat-sangat tak bermaya, pakai pampers kurus kering jadi ingat ma abah kat rumah, ini paling lama la tak balik rumah disebabkan koas memang tak akan ada cuti langsung pun...kemungkinan balik kalau memang ada hal yang sangat sangat penting, if not tunggu dah settle semua department baru balik malaysia.




    team follow up patient sama-sama for this 5 weeks. yang depan, oky partner jaga poli sama-sama, belakang kak debora dan sebelahnya haekal. mereka berdua pertner jaga poli sama-sama. kelompok gombal ini, ada 6 lagi member lain...nanti details aku update lagi :)


    ceritanya ada satu patient ni, mak cik yang berusia kira-kita 59 tahun dengan masalah gangguan pada bahagian pinggang, diagnosanya adalah HNP (Hernia nucleus Pulposus) lumbal yang mana dia merasakan sakit sampai kebas, tak boleh berjalan pada kaki sebelah kanan terutamanya. tapi bukan itu yang menjadi permasalahan utama, dia dirawat sebab sebelumnya dia ada percubaan membunuh diri, cuba minum clorox kalau tak salah...jadinya dia macam tak berapa nak sedarkan diri dan dibawa oleh keluarga kat bahagian emergency dan dirawat.


    semalam doctor periksa dan diagnose dengan HNP lumbal, lepas tu konsul ke pakar sakit jiwa...hari ini lepas aku pergi follow up pagi, buat physical examination macam biasa pemeriksaan neurologys semua tu dan dia pun bertanya, doc kenapa saya dikonsul ke doctor pakar sakit jiwa? and i was like..krik...krik..krik...saya bukannya gila doctor!!!! -,-" aku pun tanyalah ibu tu, "ibu ada gak sekarang merasakan banyak fikir sampai mengganggu seharian" awalnya dia cakap, nama juga manusia pastilah banyak yang difikirkan...


     lepas tu aku tanya dia lagi, ibu ada tak merasakan jiwa tak tenang, dia cakap iyaaa...dia selalu merasakan ada hal yang mengganggu jiwa...kalau dia menonton sinetron dan ada orang jahat dia merasakan seperti ingin bunuh orang jahat itu juga, sampai dia rasa nak pukul-pukul...

    "makanya, kita konsul ibu ke doktor jiwa, supaya diterapi dan ibu tidak merasakan ada yang mengganggu lagi, supaya jiwa ibu tenang" tak habis dengan itu dia tanya lagi, ini kenapa dada saya sakit seperti menjalar jalar sampai ke lengan, kemudian pinggang saya sakit sangat sangat...aku cakap, ok nanti kita sakit ubat.


    aku pun kembali duduk dan pergi ke bahagian tempat di mana x-ray dan ct-scan disimpan, dengan tujuan untuk melihat hasil radiology tersebut dan sekaligus belajar tentang penyakit dan kelainan apa yang ada pada patients tersebut...dia panggil aku lagi, "doctor, gimana hasil rontgen saya kemarin?" ahh sudah ibu ni, macam macam dia nak tanya..aku cakaplah ada kelainan sikit, ada penyempitan pada tulang pinggang ibu...gimana mau supaya tidak sempit lagi? aku explainla sebab ibu dah tua, degenerasi.


    tak sampai 10 minit dia panggil lagi, wahhh dia nak apa lagi ni, layankan saja. dia cakap kenapa kena pasang air masuk badan? rimas...aku cakapla untuk masukkan ubat, sebab memang ada antibiotic masukkan via infus..aku baru nak pergi dia panggil lagi, kali ni dia tanya kapan saya bisa pulang doc? pengennya di rumah aja..hahaha...aku cakap okey tunggu doctor visit nanti siang kita kasitau suruh ibu pulang...muka dia bahagia betul nak pelang, terus terduduk.


    aku ceritakan kepada doctor dan dia hanya ketawa...itu kita harus belajar skill komuikasi dengan patient, dia sebenarnya memang bukan sakit jiwa tapi maybe hanya depression....tapi kekadang bercakap tak berapa nak betul sangat...boleh jadi juga dia psikosomatik, merasakan semua tempat sakit dan nak diobati...kawan aku dah tak nak follow up dia lagi, sebab terlalu banyak pertanyaannya..tapi bagi aku, kita memang tak boleh memilih patient dan dalam masa yang sama kita boleh belajar yang memang dalam dunia ni ada pelbagai jenis perangai manusia.


    aku rasa nak ketawa, tapi deep inside my heart aku rasa sedih, macamana kalau mereka yang sakit tu orang tua kita, orang yang dekat dengan kita bahkan diri sendiri? persepsi orang-orang kita juga, kalau bertemu dengan pakar sakit jiwa itu terus dikatakan gila. padahal skop bahagian sakit jiwa tu besar sekali, ada macam macam diagnosa lagi yang boleh ditegakkan bukan semata-mata diagnosa.


    harini ibu itu sudah boleh balik, tiada lagi orang yang nak bertanya pelbagai pertanyaan aneh-aneh, panggil kita tak henti henti dan kadang-kadang bertanyakan hal hal yang tak perlu...

    ...................................................................................................................................................................

    aku ada bertanya dengan doctor tentang stroke berulang, dan dia bertanya pada aku kembali beberapa pertanyaan...tips: kalau nak bertanya kepada konsulen, persiapkan diri kita sendiri dahulu dengan membaca dahulu hal hal berkaitan, jangan sampai terlalu blurr dan apapun tak tahu...minumum benda basic tu memang kita wajib tahu.


    our brain is a gift from Allah s.w.t..

    somehow rasa neurology a.k.a saraf ni memang best, rasa macam hebatnya Allah ciptakan brain yang seketul kat kepala ni super duper hebat yang boleh jadi pusat semua perkara, Alhamdulillah for the bless...makin aku belajar, makin aku rasa wow and wow!!! subhanallah!

    maka nikmat tuhanmu yang manakah yang boleh aku dustakan ^^


    till then :D

    No comments:

    nuffnang

    LinkWithin

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...