nuffnang

    Wednesday, April 29, 2015

    MIMS

    Assalamualaikum wbt. all readers.


    for those who read my previous post about my father will know that my abah just had operation last week. kalau belum baca, nak baca kat sini : ABAH 

    Abang dah cakap yang abah tak dapat datang, ye lah nak jalan pun susah apelagi nak travel jauh-jauh. so semalam aku call abah, abah cakap dia demam. lepas tu abah bosan tak dapat buat apa kat rumah sepanjang dia sakit, abah tak pernah sakit lama-lama sebelum ni. huhuuu. satu hal yang buat aku menitiskan air mata ialah bila abah cakap, abah nak sangat datang konvo kak ja tapi nak buat camne tak dapat. terus guwe nangis, aduyai. satu, aku harap sangat ma dengan abah boleh datang masa hari konvo aku. Dua aku rasa terkilan sebab aku cuti dua minggu menanti masuk stase tapi nama belum ada. tiga, aku tahu aku dah takde cuti lepas dah masuk koas ni. sedih bangetss T_T


    Takpelah at least ma dengan bang mat datang, takpela semoga abah cepat-cepat sihat, boleh berjalan macam biasa. insya Allah doakan ye menteman :*


    oh ya, back to may topic. MIMS. 

    do you know what is MIMS? 
    Ok for those who don't know, MIMS is a database of prescription and generic drugs, clinical guidelines and patient advice.

    ade je dekat website, buku pun ada. tapi buku MIMS aku ada je tapi dok terperap je dekat almari tu, masih baru. nampak sangat memang tak baca sangat, haritu pun baca sebab nak OSCE, lepas tu jadi hiasan padahal berguna sangat buku ni sebenarnya especially nak presribe ubat dekat patient. sebab dah ada complete indikasi, kontraindikasi pada patient, dosage and maximum dose. mungkin sebab belum masuk rumah sakit, jadi tak berapa nak pakai lagi.





    apa kisahnya dengan MIMS ni, oh hari isnin yang lepas aku pergi ke sebuah klinik belakang rumah ni je, nak suntik third dose hepatitis B. Oktober dan November lepas dah suntik twinrix (hep.A+ hep.B), kata doktor, third shot tak perlu twinrix lagi, nanti suntik hep. B sahaja.. oh sebagai pencerahan, untuk dua kali suntik tu aku buat dekat hospital, tidaklah jauh mana tapi harus ambil angkut dulu dan harganya lebih mahal hospital international katakan.


    bila dah menunggu buat hampir setengah jam, aku dipanggil masuk. no.37. orang dekat klinik ni tak ramai pun tapi sebab dokter yang available sorang je. bila masuk dokter tanya, banyak benda. kamu dah suntik berapa kali, ada keterangan kad vaksin? vaksin tanggal berapa? ada bawak kotak vaksin dll. aku cakaplah details setakat yang aku tahu, lepas tu dia pelik sebab aku suntuk twinrix dan taraaaa... dia buka MIMS ni depan aku.


    yeah, she knows that i'm a medical student. dia langsung cari part twinrix, dah kat situ katanya twinrix for adults kena 4x. itu yang pelik, kawan aku cakap vaksin hepatitis A sekali pun cukup. doktor kat hospital cakap twinrix 2x and terakhir yang ketiga vaksin hep. B sahaja.lagipun dia takut ubatnya tak sama nanti tak efektif pula, tapi vaksin hep. B tu memang engerix punya. 


    selepas tu dia suruh aku tulis sendiri dekat ruangan anamnesis : mahu disuntikkan vaksin hepatitis B, sebelumnya sudah disuntik twinrix sebanyak dua kali. dia suruh aku tanda tangan, dan fikir dulu baik-baik adakah aku mahu meneruskan atau kembali pergi ke hospital tempat suntik tu. disebabkan doktor tu pun macam suruh aku fikir, dan dia pun tiada rekam medis di situ aku pun buat keputusan untuk batalkan sahaja niatku hari itu. esok sahaja aku pergi suntik di hospital, supaya complete di sana sahaja.


    bukan apa, tindakan doktor tersebut bagi aku logik dan bagus, sekarang banyak kes saman dokter yang berlaku akibat doktor tak betul betul edukasi pasien, bagi ubat salah, indikasi salah dan sebagainya. alamatnya kalau memang salah boleh masuk penjara tak  dikenakan tindakan pidana yang lain, sebab tulah kot dia suruh aku fikir betul betul dan buat keputusan dengan logik dan waras. aku terus balik dan esoknya pergi suntik dekat hospital


    Doktor dekat hospital tu tanpa banyak tanya terus suntuk aku dengan hepatitis B. entah aku pun tak tahu yang mana benarnya, tapi mengikut pada MIMS memang begitu, tapi doktor tu mesti dah banyak pengalaman dan lebih tahu. semoga baik baik saja dan vaksin tersebut dapat bekerja menghalang penyakit masuk ke tubuhku, almaklumlah nak masuk koas ni memang sangat sangat terdedah dengan semua benda ni, nak kena suntik patient.


    -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Apa kaitan cerita mims tadi sebenarnya. meh aku simpulkan la sedikit.

    1. kalau kita ada sesuatu barang/ benda tapi kita tak pakai tak guna jugak, langsung tidak mendatangkan manfaat sebagaimana MIMS kepunyaaku yang hanya menjadi pajanan di almari. kalau kita ada sebarang ilmu, tak kisahlah sikit ke banyak, sharelah dengan orang lain melalui pelbagai medium, whatsapp, line, facebook, blog dll. at least kalaupun tak dapat banyak, adalah jugak saham yang boleh kita kumpul gituw.

    2. make agreement/ comfirmation before doing something. kita hidup dalam dunia yang penuh dengan onak duri, salah sikit akan langsung bermain dengan tindakan undang undang menyebabkan kita lebih berhati hati untuk membuat sebarang keputusan. benda paling simple nak pinjam barang orang, mintalah dulu keizinan dari tuannya. jangan main redah saja. think bout others, not just ourself. kalau diri kita nak berjaya, nak masuk syurga sanggupkah tengok kawan ketinggalan melata entah dimana mana? think.

    3. Refer. Always refer to those who knows better than you. kemampuan dan pengetahuan kita terhad, tanyalah pada yang pakar dan lebih tahu tentang sesuatu perkara. we are not capable of doing everything on our own. minta tolong dan bertanya, supaya kita tak sesat jalan dan membuat hal yang sia-sia. kadang-kadang sesuatu itu ada di depan mata, tapi disebabkan kita tidak tahu pasti kita akan tersesat jua.


    OK that's all. kisah aku dan MIMS. Alhamdulillah settle third shot.

    p/s: menunggu ralat stase besok, if nama belum keluar masuk minggu ketiga aku berlibur. 





    No comments:

    nuffnang

    LinkWithin

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...