nuffnang

Thursday, February 25, 2016

Wisata alam Kalibiru

Assalamualaikum...

01.01.2016
trip to kalibiru!

kami dah plan dari awal nak pergi ke kalibiru, tapi asyik tak jadi je sebab nak tunggu kumpul ramai orang, nak sewa kereta dll tu susah sebab kami tengah stase mayor, which is sangat busy ada jaga malam, hari minggu harus ada yang jaga dan siap-siap untuk oncall.


akhirnya aku bertanya pada orang yang pernah pergi dan baca review di google ramai yang ke sana dengan hanya menaiki motor, tapi sangat advance sebab jalannya sangat curam dan berliku...dengan hanya berbekalkan google map dan naik motor honda Beats automatik pinjaman aku dan kak ais tekad untuk ke sana...menurut google map perjalanan ke sana akan memakan waktu selama satu jam lebih...kami memulakan perjalanan selepas zohor, dah pukul 12 siang, lepas tu stop dulu untuk makan di salah satu tempat makanan malaysia di yogyakarta, iaitu rempah asia...



 naik motor, isis bensin a.k.a minyak motor duluuuu


bila dah nampak signal kalibiru, kami mulai excited!!betul apa yang diperkatakan oleh orang ramai, jalannyabenar2 curam dan berliku...nak luruh jantung aku bawak motor, bukannya apa dahla naik motor automatik takutnya tak kuat dan mati di pertengahan bukit yang curam itu, habislah kami...dengan hati yang berdebar debar kami gagahkan juga...melihat adanya banyak lagi motor yang lain ke sana.


bila dah sampai, ramai sangat orang kat sana, dan biaya masuk dinaikkan, tapi lupa exact harga berapa...hari cuti katakan! hari tahun baru, hari pertama di tahun 2016...bila kami nak ambil nombor antrian katanya dah ditutup, sebab terlalau ramai...takutnya tak sempat...sumpah kami rasa sangat sedih sebab dahla jauh, naik bukit curam tinggi dan berliku tapi tak dapat nombor antrian T_T


Ada 3 spot untuk ambil gambar, di spot 1 sangat ramaii...waitin list pon ramai...dan mereka menyuruh kita ke spot ke 2/3...bila sampai di sana, semuanya juga ditutup, akhirnya kami frust dan cakap dekat bapak yang jaga kat situ yang kita sudah datang dari jauh, capek lagi...dan akhirnya dia kasi kita nombor antrian!!terakhir dan katanya kita akan dapat view sunset...yeay!!!



 muka menunggu antrian nak naik e sport bergambar....kami dapatnya spot ke-3.



nahhh...nak share gambar jela kat bawah ni..layankan saja..





waktu yang dikasi untuk setiap orang ambil gambar adalah 5 minit....nanti kita boleh ambik gambar sendiri atau suruh fotographer kat sana, nanti kita bayar gambar tersebut...majoriti akan pakai khidmat photographer sana sebab mereka pakai DSLR dengan gambar resolusi tinggi dan mereka memang pro dalam mengambil view dan suruh kita buat pelbagai gaya seandaniya kita tiada idea untuk pose time bergambar....i love the pictures!!!dapat gambar sunset....


awalnya aku naik dulu sendiri, kemudian kak ais naik kami amil gambar berdua dan kemudiannya aku turun jadinya kak ais pula yang ambil gambar seorang diri di atas sana...
the partner :D




Kami turun di sana dah gelap...dalam perjaanan pulang kami singgah minum di Kalimilk dan kak Ais yang bawak motor....orang baru pandai bawak motor katakan, tapi dia berani bawak di jalan lurus je...di bukit tak berani :p

ok that's all...
cukuplah sekali pergi ke sini, katanya mau ambil foto aja..
tapi berbaloilah, scenery dia memang cantik, cuma mungkin kami salah timing..pergi time hari tahun baru orang pun ramai..

Thursday, February 18, 2016

poliklinik obsgyn



situasi di poliklinik obsgyn




situasi 1

"doktor saya sudah telat haid dua bulan, sudah saya check pakai test pack dan positif...tapi saya tak mau hamil lagi..sakit bangattt, sudah saya coba minum obat gastrul (misoprostol) kemarin..ini perut sakit bangat, tapi tak ada pendarahan...belum saya periksa ke doktor sama sekali"

bila di USG, memang betul hamil kira-kira 7-8 minggu,..tapi keadaan janinnya masih bagus,..ibu pertahankan saja ya kandungan ini..jangan minum ubat macam2 lagi...
"iya dok, marah aja dia, minum obat yang aneh2" kata suaminya

suaminya masih ingin punya anak dan istrinya mengambil keputusan sendiri untuk menggugurkan kandugan tersebut tanpa berbincang terlebih dahulu dengan suaminya.

situasi 2

"doktor saya sudah 3 hari ini keluar darah terus...tapi sedikit sedikit, saya takut terjadi apa - apa pada kandungan saya....menurut ibu, kem]hamilannya sudah berapa minggu? kira-kira 12 minggu dokter....saya tidak ada jatuh atau apa, tiba tiba aja berdarah"

ibu ini berusia 29 tahun dan pernah melahirkan 1x dan anaknya sudah berusia 12 tahun...jadinya dia melahirkan anak tersebut sewaktu usianya 17 tahun.wow muda sekali!!
"ibu kenapa sampai jaraknya 12 tahun?" ibu itu hanya berdiam diri saja.


bila di USG ternyata ibu itu telah keguguran, bayinya sudah mati di dalam kandungan T_T
"dokter yakin bayinya sudah tiada? /ada solusi lain x??memang tak dapat diselamatkan lagi, nanti saya akan rencana kuret.

mata ibu itu berkaca-kaca.
sama dengan suaminya.
aku, yaaaa sensitif, turut merasa sebak...tak boleh aku berdepan dengan situasi begini...tapi apakan daya, kontol beb!!!

esoknya ibu itu datang untuk curette procedure, dia bertanya pada aku mmang tak dapat selamat ke anak dia? kan masih 12 minggu...dia sedih sangat...dia kata dia sebenarnya baru bernikah dengan suami ini 1 tahun dan mereka berdua teringin sangat untuk ada anak...

aku hanya boleh minta dia bersabar, berdoa dan usaha lagi,,,moga-moga Allah kurniakan mereka cahaya mata nanti:D

situasi 3

patient usianya dah 38 tahun, sudah berkahwin selama 11 tahun datang ke poliklinik dengan keluhan sakit perut sangat-sangat...katanya haid tidak teratur, awalnya kita menyangka tentang interfitility, mereka mau merancang kehamilan...perut sangat-sangat sakit, ada tenderness..

namun bila di USG terlihat ada cairan dan massa..kemudian diperiksa tes kehamilan ternyata ibu itu hamil!! Doktor kemudian melakukan culdocentesis, got lots of blood...slinger pain and cry the douglasi also positive... Bila diterangkan, ibu hamil tapi luar kandungan...kena operasi malam ini juga...memang nangis kesedihan ibunya, suaminya pun sebak...sudahla kehamilan ditunggu2 saat hamil di luar uterus pula (KET)...Memang besar ujian yang mereka dapat...Penantian yang berakhir dengan kesedihan...

memangislah kedua dua pasangan, sudahlah zuriat yang dinanti nanti selama ini tapi hamil di luar kandungan :(

------------------------------------------------------------------------------------------------------------
sebenarnya banyak lagi kisah lain...tapi inilah keadaan sebenarnya setiap hari..ada yang dikurniakan rezeki, tapi tak nak, nak gugurkan kandungan...ada pula yang teringin sangat dapat anak, tapi Allah uji kandungan mereka keguguran, hamil pula di luar kandungan, pedarahan dan bermacam-macam lagi.

itulah yang berlaku di sekeliling kita setiap hari...ada yang Allah uji dengan kesenangan, setiap hari diberi kesenangan dan kemewahan, untuk melihat sejauh mana mereka boleh bersukur dengan nikmat yang Allah kurniakan tu...diberi nikmat tapi kufur nikmat...

Ada pula yang Allah uji dengan kesedihan, kehilangan dan kesengsaraan...untuk menguji sejauh mana kesabaran kita, untuk menghapus dosa-dosa kita yang lampau....selagi mana kita belum mampu menghadapi ujian tersebut, selagi itulah kita akan diuji lagi lagi dan lagi sehingga kita benar-benar redha...diuji untuk melihat sejauh mana kebergantungan kita pada Dia.
ada yang
insya Allah, yakinlah aturan Allah itu memang yang terbaik.

manusia memang takkan pernah puas dengan apa yang mereka dapat.
manusia memang sifatnya suka mengeluh.

banyak lagi kisah di obsgyn, hampir setiap hari berbeza-beza dan macam-macam.
tadi baru dapat kes hydrops fetalis....so sad T_T


Friday, February 5, 2016

hamil anggur a.k.a mola hidatidosa :(

kisah di poliklinik obstetric dan gynecology


"selamat pagi ibu, ibu kali pertama ya di sini, ada yang bisa dibantu?"

"saya hamil kira-kira udah 7 bulan tapi saya tidak merasakan gerakan bayi sama sekali"

"ibu pernah periksa ke doktor sebelumnya?"

"tidak pernah, soalnya saya itu takut ke doktor karena dulunya saya pernah melihat kakak saya melahirkan, terus saya jadi trauma untuk hamil dan melahirkan...awalnya saya tidak datang bulan, kemudian ada mual dan muntah...saya kemudiannya melakukan 'test pack' dah hasilnya didapatkan positif, garis dua...habis itu saya tidak pernah kontrol ke dokter sama sekali"


"ok ibu, sekarang ibu berbaring dan saya akan USG ibu terlebih dahulu"

"kulihat ctatan dari bidan yang merujuk ke doktor spesialis kandungan dan kebidanan, dengan diagnosa IUFD (intra uterine fetal death}"

ini bagus, buat kes partus (kelahiran) normal...biasanya bayi sudah sebesr ini, ibu akan diinduksi untuk melahirkan bayinya secara normal walaupun nanti lahirnya sudah meninggal..setidaknya bayi itu akan tetap lahir, walaupun sudah tidak ada :( tidak peru dioperasi.


"sewaktu doktor melarikan USG di atas perut ibu yang sudah agak besar itu, memang tidak terlihat janin sama sekali"

"ibu, ini bayi tidak ada ya bu, saya tidak melihat bayi sama sekali...ibu hamil anggur"

"kok bisa ya dok?"

"iyaaa...biasanya kalau ibu kontrol ke dokter sewaktu usia kandungan masih kecil, kita akan lagsung termnasi kandungan ini, akan dikuret dan dikeluarkan...kerana ibu cuma hamil anggur, tidak ada bayinya"


wajah ibu itu terlalu tenang dan santai...


aku tidak tahu apa yang dirasakannya buat waktu itu....dia sedih, atau terkilan aku juga tidak dapat meneka...

"ibu saya rencana untuk dikuret yaa, nanti diperiksa dulu darah, jantung dan beberapa pemeriksaan lagi..."

kisah ini aku ceritakan kepada perawat di ruangan.

kata ibu perawat, itu doanya dimakbulkan tuhan...kan dia tidak mau hamil dan melahirkan, jadinya dikasi hamil anggur...tidak ada bayinya, tapi hamil T_T

Dia juga trauma, tidak mau cek ke doktor sama sekali sampaikan hamil sudah besar....hmmm..




how can this situasion happen?

hamil anggur ni adalah situasi abnormal kehamilan di mana vili chorionic menjadi kita yang dipenuhi cairan, menjadi gelembung-gelembung yang dipenuhi dengan air...hal ini biasanya terjadi sewaktu fertilisation, sel telur hilang/tidak aktif sehingga tidak membentuk hasil konsepsi (Janin, placenta, amniotic fluids) tapi menjadi tumor jinak.


biasanya akan diketahui pada usia kehamilan 14-16 minggu, dan pada ibu yang rutin periksa ke doktor...perut juga membesar abnormal, lebih besar dari usia sebenar kehamilan..akan ada juga mual muntah, sesak dan kadangkala terjadi pendarahan.





Ni haaa..hamil anggur


contoh gambaran radiologis USG


tumben yaaaa gw udate kisah2 di rumah sakit..ahahaha..ni tengah department obstetric dan gynecology dekat dan ada wifi yang memang laju habis...pakai bahasa indonesia bangett...yaudahla ya...

sebenarnya rasa scary nk balik malaysia sebab bahasa especially..huhuuu...ok that's all..


nanti kalau rain ditulis lagi :D

nuffnang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...